Östsvenska Handelskammaren

Ny tappning på klassisk öl från Norrköping

Man kan inte tro att Fenix Brewery bara funnits i drygt ett år. Med tio egna ölsorter och en anläggning i mångmiljonklassen skulle bryggeriet mycket väl kunnat varit med i matchen betydligt längre. Men det säger också en del om företaget där man vill göra allting helhjärtat och med högsta kvalitet. Vi gjorde ett besök hos våra nya medlemmar för att prata mer om verksamheten, om att hävda sig mot bryggerijättarna och ta reda på hur man brygger öl.

Under 1800-talet hade Norrköping en stark bryggartradition med många bryggerier. Med tiden lades de ner. När Fenix Brewery slog upp sina portar för snart två år sedan ville man precis som den mytiska fågeln resa sig ur askan och återskapa bryggartraditionen i Norrköping.

– Från början var tanken att starta upp en verksamhet i mindre skala, men valde att ta in fler investerare för att få fram kapital till ett större bryggeri. I dag är vi tretton delägare, säger vd Anne-Lie Boman.

I dag är Anne-Lie Boman på plats på bryggeriet tillsammans huvudbryggare Marcus Ljung. De berättar med stort engagemang om sina produkter och hur det är att starta upp en verksamhet från grunden.

– Vi kan inte konkurrera när det gäller pris, men det är ju lite av vårt motto att vi aldrig tummar på kvalitet eller service. Om det strular med någon leverans så ställer alltid någon av ägarna upp och hoppar in. För ett tag sen ringde Bråvikens golfklubb som hade ett event där de behövde öl. Tjugo minuter senare kom leveransen.

Anne-Lie fortsätter:

– Folk gillar det lokala och vi finns redan på ganska många restauranger i Norrköping vilket känns jättekul. Sen är det en fördel att jag jobbat inom hotell och restaurang i 30 år och känner många. Då är det lättare att komma in om man redan har dörren öppen.

Ni startade upp verksamheten mitt i en pandemi, hur har det gått? 

– Det har ju varit väldigt tufft i restaurangbranschen, och då är det ju inte lätt att ringa till dem och fråga om påfyllning. Dessutom har ju många restauranger avtal med leverantörer, därmed låser man sig vid en viss volym. De större bryggerierna kan ju dessutom erbjuda bryggerilån och får installera kranar i barerna, det är ingenting vi kan stå för i dag, säger Anne-Lie och ger oss ett smakprov från en av tankarna inne på bryggeriet.

TV-KLIPP: På 90 sekunder förklarar huvudbryggare Marcus Ljung hur Fenix Brewery brygger öl. Han svarar även på vad som är bäst, att dricka eller brygga öl.

”Vi är femhundra små bryggerier mot ett fåtal stora”

Under samtalets gång återkommer Anne-Lie och Marcus till utmaningen för mindre bryggerier att klara av konkurrensen från de stora bolagen som de beskriver nästan har monopol på marknaden.

– Det är inte konkurrens på lika villkor. Samtidigt börjar det hända saker och vi upplever att alla mikrobryggerier ställer upp för varandra. Man kan ringa varandra om man har ont om resurser och låna vad man behöver av varandra. Det handlar om att ge och ta. Vi är femhundra små mot ett fåtal stora, säger Marcus.

På tio år har ju bryggerierna i Sverige vuxit med 1000 procent, hur tänker ni på det lokala planet här gällande komplement och konkurrens?

– Det är bara positivt att det vuxit eftersom vi små bryggerier ska arbeta tillsammans som komplement, och lyfta fram hantverksöl. Det är de som sagt stora bryggerierna som är konkurrenterna, säger Anne-Lie.

– För 15 år sen var en öl en stor stark. Nu har det en annan status, vilket innebär att marknaden har blivit bredare. Nu är det ju inne med trippel IPA och färgglada burkar, men vi tror att de flesta gillar klassisk öl. Därför har vi valt att brygga klassisk öl med en stilren logga på flaska. Men vi kommer göra instick i de andra kategorierna också, säger Marcus.

Vad har ni för mål med verksamheten?

– Att ha kapacitet att brygga 300 000 liter öl per år. Det är första målet, sen vill vi på sikt utöka det och då är visionen en halv miljon liter. I så fall behöver vi större bryggverk och fler bryggare. Men det är en lång väg dit, avslutar Anne-Lie.

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Har jag övervärderat fördelarna med det digitala?

Under pandemin har många har vant sig vid att träffas digitalt. Men kan det verkligen ersätta de fysiska mötena? Handelskammarens...

Vem har sagt att politik är tråkigt?

Nu drar valrörelsen 2022 igång. För Handelskammaren handlar det om att vara en tydlig och trovärdig röst i debatten, skriver...

Stjärnägg i Linköping säljer 600 miljoner ägg varje år

99 procent av Sveriges befolkning konsumerar produkten, 240 per person och år äter vi. Vi pratar om ägg. Och vi...