Det har hänt mycket i projekt Ostlänken den senaste tiden. Trafikverket har presenterat en uppdaterad kostnadsanalys för höghastighetsjärnväg och en utredning på befintliga stambanor. De senaste veckorna har också Sverigeförhandlingen gjort en överenskommelse med berörda kommuner längs Ostlänkens sträckning – vilket visar på ytterligare steg mot att Ostlänken blir verklighet.
Planerna för nya stationer och stadsdelar fortskrider i de olika kommunerna längs sträckningen. Ostlänken mellan Södertälje och Linköping är fortsatt tänkt som en del av höghastighetsbanan, men står samtidigt på egna ben då det ingår i den nationella planen och medel redan finns avsatta för projektet.
Gällande Ostlänken ligger kostnaderna fortsatt fast på 55 mdkr. Den uppdaterade kostnadsanalysen för hela höghastighetsjärnvägen uppgår till 230 mdkr +/- 30 miljarder. I de nya beräkningarna har hänsyn tagits till den sträckningen och de stationsorter som Sverigeförhandlingen presenterade i februari 2016. Trafikverket har vidare analyserat en rad kostnadsdrivande faktorer och identifierat ett antal nya tekniska lösningar såsom masshantering, tunnlar, broar, viadukter och bullerskyddsåtgärder. När det gäller de Södra och Västra stambanorna har Trafikverket två alternativ av uppgradering. Beräkningarna visar att kostnaderna för uppgradering till max 200 km/h uppgår till 90 mdkr +/- 15 mdkr och för uppgradering till max 250 km/h uppgår kostnaderna till 130 mdkr +/- 20 mdkr.
En second opinion för höghastighetsbanorna har genomförts av en extern part på uppdrag av Sverigeförhandlingen och beräkningen bekräftar de tidigare kalkyler som Trafikverket presenterade i december 2015 med då rådande förutsättningar.
De nu presenterade kostnadsbedömningarna som genomförts av Trafikverket för höghastighetsjärnväg kommer att kompletteras med s.k. nyttoanalyser. Under denna månad presenteras den första samhällsekonomiska kalkylen vilken då inte kommer att inkludera samtliga nyttor. Under augusti tillkommer känslighetsanalyser för förseningar/robusthet, överflyttning från flyg samt utlandsresande. Till hösten presenteras en samlad effektbedömning (SEB) där samtliga nyttor är inkluderade.
[ansvarig medarbetare=”Sofia Wallberg”]