Östsvenska Handelskammaren

Omställningen tar för lång tid

Klimatet kräver ett snabbare tempo. Näringslivet är redo, skriver Maria Björk Hummelgren.

Allt kretsar kring den gröna omställningen. Och för att vi ska klara den behövs pålitlig, fossilfri och konkurrenskraftig el. Energiförsörjningen är Svenskt Näringslivs högst prioriterade fråga – en ordning organisationen delar med Handelskammaren. För att Sverige ska vara konkurrenskraftigt på sikt behövs mer el, snabbhet i processen och samhällets samlade kraft för omställningen, menade Jacke.

Och näringslivet är redo. Det ser och märker vi i våra dagliga möten och samtal med er medlemmar. Men förutsättningarna måste komma på plats – det är bråttom. I början på veckan publicerade Dagens Industri en intervju med Naturvårdsverkets klimatchef Stefan Nyström som hävdade samma sak, samtidigt som han pekade på politiken att ge dessa förutsättningar – vilka stavas el. ”Svensk klimatpolitik måste sträcka sig över partigränser och mandatperioder, annars är näringslivets gröna omställning chanslös”, säger Nyström i intervjun.

Jan-Olof Jacke bedömde risken för att Sverige ska producera för mycket el som ganska exakt – noll. Mer fossilfri el är centralt för klimatmålen och svensk konkurrenskraft. Ingen diskussion. Näringslivs- och energiminister Ebba Busch (KD) påtalar också hur viktiga alla fossilfria energislag är – vatten, sol, vind och kärnkraft. Allt behövs.

Istället handlar det om processen för utbyggnad – den tar för lång tid. Något som också framkom vid Handelskammarens seminarium om elpriser och kapacitetsutmaningar i energisystemet den 17 mars. Tillståndsprocedurerna är förödande långa och Sverige sticker ut. Här behöver politiken ta ett samlat grepp, förstå komplexiteten och möjligheterna för förenklad, mer renodlad myndighetshantering. För det krävs förståelse, ledarskap och mod.

Handelskammaren kommer att ta en aktiv roll i den nödvändiga resan dit. Tillsammans med er medlemsföretags samlade kraft och kunskap arrangerar vi samtal, seminarier och opinionsbildning för att Sverige och vår region inte ska tappa mer fart utan istället speeda upp och stärka svensk konkurrenskraft.

Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef Östsvenska Handelskammaren

Relaterade #Krönikor

Framtidens infrastruktur: Utmaningar och möjligheter i Trafikverkets inriktningsunderlag 

Krönikor

I den senaste redogörelsen från Trafikverket om infrastrukturplaneringen för perioden 2026-2037 framträder en bild av både möjligheter och utmaningar. Med...

Så ska 2024 bli bättre än 2023

Krönikor

Förra året bjöd onekligen på en del mörker och kännbara utmaningar också här i vår region. Samtidigt har vi många...

Omtag svensk järnväg

Krönikor

Det bjöds på stark uppställning från SJ, Trafikverket, näringslivet och politiken under förmiddagens seminarium ”Omtag svensk järnväg”. ESIC:s projektledare Charlotta...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...