Östsvenska Handelskammaren

Ostlänken är framtiden för Trygghetspartner

Trygghetspartner är nya medlemmar i Östsvenska Handelskammaren och ser East Sweden Infra Cluster som ett viktigt nätverk.

–  Framförallt blev vi medlemmar på grund av bygget av Ostlänken. Jag vill utöka mitt kontaktnät och samtidigt få inblick i hur det funkar i så stora projekt som Ostlänken, säger ägare Marcus Ericsson.

Han driver ett litet men framgångsrikt företag inom säkerhet och brandskydd. Idag är de två fastanställda men tanken är att de snart ska bli tre. Kunderna är främst medelstora företag , många i byggbranschen. De har utbildningar inom brandskydd och första hjälpen, säljer och underhåller brandskydd och utbildar i så kallade ”heta arbeten”.

Lätt har det inte alltid varit. När Marcus Ericsson startade företaget 2010 fick han sova på sin båt.

– Det var svårt att tjäna pengar i början, säger han. Jag hade en liten segelbåt och fick en fix ide om att jag kunde bo på båten. Så jag sa upp lägenheten. Jag hade bara mig själv att bekymra mig om då. Många sa att det alltid är fem hundår när man startar eget och med facit i hand var det sex hundår.

Marcus Ericsson och kollegan Peter Selmosson är båda utbildade brandmän. Men för Marcus lockade det mer att driva eget än att jobba som brandman.

– Jag hade inga erfarenheter av företagande egentligen. Ingen i familjen hade drivit företag så det var trögt i början. Jag umgicks inte med entreprenörer men det började gå bra när jag fattade vad nätverk är. Jag hade inte förstått att så mycket handlade om kontakter och relationer.

Är det stor konkurrens i er bransch?

– Ja, och det blir mer och mer. Men det finns faktiskt gott om kunder. Men vill man växa får man stångas lite. Sedan gör inte alla konkurrerande företag exakt samma sak. Vi vill i framtiden finnas på fler orter för att kunna vinna fler upphandlingar. Vi vill bredda oss och våra utbildningar inom säkerhet.

Kollegan Peter Selmosson är idag den som håller i utbildningar i första hjälpen och brandskydd. Marcus Ericsson märkte efter ett tag att han själv måste hålla sig till utveckling och jobba mer framåt om företaget ska växa. Och det har varit ett bra upplägg. De har nu kunnat flytta in i större lokaler, 160 kvadrat, där de kan ta emot kunderna på ett bättre sätt.

Något som ger mer uppdrag på senaste tiden är efterfrågan av kurser på andra språk än svenska.

– Det senaste året är det minst någon firma om året som vill det. Främst företag i byggbranschen. Det är inte längre ett nödvändigt ont för många företag att utbilda sina anställda i brandskydd utan man har en större förståelse för varför det är viktig.

I höst tänker kollegorna gå på någon av East Sweden Infra Clusters event för att få större inblick i Ostlänken-bygget som drar igång nu. Marcus Ericsson menar att han redan ser affärsmässiga effekter av Ostlänken lite här och var. Deras egna flytt hade troligtvis inte skett utan Ostlänken i sikte.

– Att vi flyttade till den här lokalen och personer fick jobb för att komma hit och renovera, det är ju också en effekt av Ostlänken. Man känner av framtidstron och att det satsas i stan. Bygget av stadsdelen Inre hamnen kan man också se som en effekt av Ostlänken.

Utbildning för de som jobbar i ”heta arbeten”.

 

Relaterade #Nyheter

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Nyheter

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...

USA-experten Taimaz Ghaffari: ”Idag måste politiker funka i poddmediet”

Nyheter

Hur påverkar podcasts, TikTok och amerikanska techjättar den svenska samhällsdebatten? USA-experten Taimaz Ghaffari besökte Handelskammaren för andra gången och gav...

Östsvenska Handelskammaren och Sveriges Kommunikatörer inleder samarbete

Nyheter

Partnerskapet lägger grunden för återkommande aktiviteter som samlar medlemmar kring aktuella kommunikationsfrågor, relationsbyggande och kompetensutveckling. Första gemensamma träffen genomfördes nyligen...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

12 november, 2026

Årsavslutning: Nätverket för kommunikations- eller marknadsansvariga

Nätverket för dig som är en drivande kraft inom kommunikation eller marknadsföring på ditt företag...

20 januari, 2026

Årsstart: Nätverket för kommunikations- eller marknadsansvariga

Nätverket för dig som är en drivande kraft inom kommunikation eller marknadsföring på ditt företag...

28 maj, 2026

Nätverket för kommunikations- eller marknadsansvariga

Nätverket för dig som är en drivande kraft inom kommunikation eller marknadsföring på ditt företag...

Nyhet

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Krönikor

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...

Nyhet

USA-experten Taimaz Ghaffari: ”Idag måste politiker funka i poddmediet”

Nyheter

Hur påverkar podcasts, TikTok och amerikanska techjättar den svenska samhällsdebatten? USA-experten Taimaz Ghaffari besökte Handelskammaren för andra gången och gav...

Nyhet

Östsvenska Handelskammaren och Sveriges Kommunikatörer inleder samarbete

Nyheter

Partnerskapet lägger grunden för återkommande aktiviteter som samlar medlemmar kring aktuella kommunikationsfrågor, relationsbyggande och kompetensutveckling. Första gemensamma träffen genomfördes nyligen...