Östsvenska Handelskammaren

Ostlänken har redan gett resultat – från 150 till 1000 bostäder per år

Det råder stor optimism hos kommunerna längs Ostlänken som tillsammans ska bygga 55 000 nya bostäder fram till år 2035. Med bakgrund av detta så ställdes frågan under en paneldiskussion i Almedalen om inte nyttan med Ostlänken är lika stor för Stockholm, där Ostlänken och regionen East Sweden kan bidra till att lösa århundradets bostadsbrist och vidga arbetsmarknadsregionen.

– Med Ostlänken på plats kommer regionen East Sweden bli en integrerad del av huvudstadsregionen, samtidigt som städerna och orterna kommer ha sin egna identitet, sin egen själ och sitt egna kultur- och idrottsutbud, sa Lars Stjernkvist, kommunstyrelsens ordförande i Norrköping.

Paneldiskussionen fokuserade på nyttan av Ostlänken och vilka effekter som den kommer medföra – och kommunalråden längs sträckningen är positiva.

– Ostlänken handlar inte om räls och stål. Det handlar om framtiden – om jobben och om en växande region, sa Daniel Andersson, kommunalråd Linköpings kommun.

Och det har redan resultat.

– I Norrköping har vi de senaste 30 åren byggt 150 bostäder per år. Bara vetskapen om en ny, förbättrad kommunikationsinfrastruktur har ökat bostadsbyggandet och vi bygger nu 1000 nya bostäder, sa Lars Stjernkvist.

Även om de mestadels positiva kommentarerna kom från kommunerna längs med sträckningen så ser även Stockholm stad Ostlänken som något positivt.

– Ostlänken är inte bara en bra investering – utan till och med nödvändig investering, sa Cecilia Brink, oppositionsborgarråd, Stockholms Stad.

Även om man från Stockholms Stads sida anser att man inte ska överskatta betydelsen av Ostlänken.

– Ostlänken är såklart positivt även för Stockholm, men det är många infrastrukturprojekt som är viktiga för oss. Och finansieringen av Ostlänken är ett frågetecken, sa Jan Valeskog, biträdande finansborgarråd, Stockholms Stad. Och lösningen med bostadsbristen i Stockholm är främst en fråga för Stockholm Stad och inte för regionerna utanför, fortsatte Jan.

En fråga från publiken var om kostnaden för Ostlänken och om beslut är klart.

– Ostlänken beräknas kosta 45- 55 miljarder kronor och finansieringen kommer vara säkrad i kommande budget, sa Erik Bromander, stadssekreterare till Infrastrukturminister Anna Johansson.

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Ny undersökning: Regionens bolagsstyrelser långt ifrån jämställda

2019 var 23 procent kvinnor i regionens bolagsstyrelser. Det är det även 2020. Det visar Östsvenska Handelskammarens och 100-listans årliga...

Hållbarhet finns på allas läppar

”Ironiskt nog tycks det ha blivit ett problem för Miljöpartiet”, skriver Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef, i en krönika.

Tid för samverkan och grön omställning

Snabbare offentliga processer, mer samverkan och möjligheter i den nya vardagen, var några ämnen uppe för diskussion under Östsvenska Handelskammarens...