Östsvenska Handelskammaren

Ostlänken har redan gett resultat – från 150 till 1000 bostäder per år

Det råder stor optimism hos kommunerna längs Ostlänken som tillsammans ska bygga 55 000 nya bostäder fram till år 2035. Med bakgrund av detta så ställdes frågan under en paneldiskussion i Almedalen om inte nyttan med Ostlänken är lika stor för Stockholm, där Ostlänken och regionen East Sweden kan bidra till att lösa århundradets bostadsbrist och vidga arbetsmarknadsregionen.

– Med Ostlänken på plats kommer regionen East Sweden bli en integrerad del av huvudstadsregionen, samtidigt som städerna och orterna kommer ha sin egna identitet, sin egen själ och sitt egna kultur- och idrottsutbud, sa Lars Stjernkvist, kommunstyrelsens ordförande i Norrköping.

Paneldiskussionen fokuserade på nyttan av Ostlänken och vilka effekter som den kommer medföra – och kommunalråden längs sträckningen är positiva.

– Ostlänken handlar inte om räls och stål. Det handlar om framtiden – om jobben och om en växande region, sa Daniel Andersson, kommunalråd Linköpings kommun.

Och det har redan resultat.

– I Norrköping har vi de senaste 30 åren byggt 150 bostäder per år. Bara vetskapen om en ny, förbättrad kommunikationsinfrastruktur har ökat bostadsbyggandet och vi bygger nu 1000 nya bostäder, sa Lars Stjernkvist.

Även om de mestadels positiva kommentarerna kom från kommunerna längs med sträckningen så ser även Stockholm stad Ostlänken som något positivt.

– Ostlänken är inte bara en bra investering – utan till och med nödvändig investering, sa Cecilia Brink, oppositionsborgarråd, Stockholms Stad.

Även om man från Stockholms Stads sida anser att man inte ska överskatta betydelsen av Ostlänken.

– Ostlänken är såklart positivt även för Stockholm, men det är många infrastrukturprojekt som är viktiga för oss. Och finansieringen av Ostlänken är ett frågetecken, sa Jan Valeskog, biträdande finansborgarråd, Stockholms Stad. Och lösningen med bostadsbristen i Stockholm är främst en fråga för Stockholm Stad och inte för regionerna utanför, fortsatte Jan.

En fråga från publiken var om kostnaden för Ostlänken och om beslut är klart.

– Ostlänken beräknas kosta 45- 55 miljarder kronor och finansieringen kommer vara säkrad i kommande budget, sa Erik Bromander, stadssekreterare till Infrastrukturminister Anna Johansson.

Relaterade #Nyheter

Fullsatt när riksbankschef Erik Thedéen gästade Handelskammaren

Nyheter

Äntligen stod riksbankschefen framför nära 200 förväntansfulla medlemsföretag i Östsvenska Handelskammaren. Det ekonomiska läget och aktuell penningpolitik stod på agendan...

Så påverkar Fehmarn Bält-tunneln den östsvenska regionen: ”Många förstår inte vidden”

Nyheter

Just nu byggs Fehmarn bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland. En 18 kilometer lång undervattenstunnel som bland annat gör att man...

Effektivare tillståndsprocesser: En gemensam strävan i Östergötland

Nyheter

”Kickstart” var ordet, när Handelskammaren tillsammans med Cleantech Östergötland och länsstyrelsen samlade drygt 50 företagare på LINK Business Center för...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

3 maj, 2024

En byggbransch i lågkonjunktur – vad ska man tänka på?

Delphis advokater Oscar Brandin, Katarina Ibold och Johan Lundgren har mångårig erfarenhet av att hantera...

Oscar Katarina Johan 1

30 augusti, 2024

Join the loop! – Kom igång med återbruket!

Entreprenören Andreas Kviby och Mårten Widlund, delar med sig om varför återbruk är en allt viktigare fråga för...

Event 2

21 mars, 2024

Maxa ditt mingel med Bright East

Är du redo att ta ditt mingelgame till nästa nivå? Vill du lära dig konsten...

1920x1080 webb
Nyhet
rb

Fullsatt när riksbankschef Erik Thedéen gästade Handelskammaren

Näringspolitik

Äntligen stod riksbankschefen framför nära 200 förväntansfulla medlemsföretag i Östsvenska Handelskammaren. Det ekonomiska läget och aktuell penningpolitik stod på agendan...

Nyhet
Prisbelont hallbarhet

Stjärna på hållbarhet? Dags att nominera till prestigefullt pris

Hållbarhet

Har ditt företag gjort en resa inom hållbarhet? Nu öppnar vi nomineringen till årets hållbarhetspris.

Nyhet
balt

Studiebesök Fehmarn Bält och Lübeck

Infrastruktur

Fehmarn Bält-tunneln är ett av Europas största pågående byggprojekt. I dagarna två åkte vi söder ut för att titta närmare...