Östsvenska Handelskammaren

Ostlänken utvecklar vår region

Företrädare för Moderaterna skriver den 8 juli att de förespråkar bygg av Ostlänken mellan Järna-Linköping, men inte vill satsa på en höghastighetsjärnväg mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.

Vi håller med om att Ostlänken är det prioriterade infrastrukturprojektet, för att förbättra spårkapaciteten mellan Linköping och Stockholm. Det är absolut nödvändigt att den byggs som planerat, behoven finns redan idag, och kraven kommer knappast att minska i framtiden. Det är förvisso en stor investering men för att förstå värdet av Ostlänken – och i förlängningen även en ny höghastighetsbana genom Sverige – behöver man sätta in den i ett lokalt, regionalt, nationellt och europeiskt sammanhang.

Stommen i den regionala kollektivtrafiken är Östgötapendeln som går mellan Norrköping och Tranås/Motala. 2017 hade Östgötapendeln cirka 3,8 miljoner resenärer och den siffran ökar varje år med ca 200 000 påstigande. I rusningstrafik idag är vissa avgångar överfulla och fler turer skulle behöva sättas in, men de fulla spåren sätter stopp.

Östgötapendeln konkurrerar om utrymmet på spåren med de fjärrtåg och godståg som passerar genom Östergötland. Trafikverket har börjat prioritera fjärrtågens punktlighet varför Östgötapendeln tilldelas ofördelaktiga tider på spåret. För att Östgötapendeln ska ha en chans att öka antalet avgångar, och underlätta för fler östgötar att ta tåget och därmed utveckla Östergötland som arbetsmarknadsregion, är en fortsatt utbyggnad av den nya järnvägen, en nödvändighet – även efter Linköpings centralstation.

Vidare bör man se bygg av en höghastighetsbana genom Sverige som en viktig anpassning och länk till det europeiska järnvägsnätet. Ute i Europa pågår ett flertal storskaliga infrastruktursatsningar och det är viktigt att Sverige är en del av den utvecklingen.

Ur ett hållbarhetsperspektiv talar också mycket för en ny stambana. Ett ökat tågresande framför biltransporter för såväl människor som gods, skulle minska våra koldioxidutsläpp och bidra till att nå Parisavtalets klimatmål.

Utifrån dessa förutsättningar är det svårt att inte se behovet av nya stambanor, även efter Ostlänken. De blir viktigt steg mot att ställa om till ett klimatsmart Sverige, med ett robust järnvägsnät för både person- och godstrafik ut i Europa. Det är inte minst viktigt för vår regions utveckling.

Julie Tran (C)
ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland

Kaisa Karro (S)
regionstyrelseordförande Region Östergötland

Niklas Borg (M)
kommunstyrelseordförande Linköpings kommun

Lars Stjernkvist (S)
kommunstyrelseordförande Norrköpings kommun

Johanna Palmér
vd Östsvenska handelskammaren

 

Debattartikel publicerad i NT och Corren sommaren 2019.

 

Relaterade #Nyheter

Får du känslan av att världen är upp och ner? 

Nyheter

Det är svårt att inte känna sympati för känslan av hopplöshet. Samtidigt är det nu ännu viktigare att vi i...

Grönt ljus för förbifart Söderköping – byggstart 2026

Nyheter

Regeringen har nu gett klartecken för byggstart av E22:ans förbifart Söderköping. Beskedet kom vid en pressträff på Regeringskansliet, där totalt...

Chat GPT i tre steg: Så implementerar du AI i din verksamhet

Nyheter

De senaste åren har utbildningar om AI varit en av de saker som Handelskammarens medlemmar efterfrågat mest. Att måndagens ChatGPT-utbildningar...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

13 mars, 2025

Trump, tullar och handelspolitik

Sedan den nya presidentadministrationen tillträdde har handelsrelationerna med USA präglats av oförutsägbarhet och oro. Strafftullar,...

12 mars, 2025

Tyskland efter valet – reformutmaningar och Tyskland inom EU

Tyskland går till val i slutet av februari efter att Olaf Scholtz koalitionsregering kollapsat. Enligt...

22 maj, 2025

Lär dig ChatGTP och håll ditt företag i framkant

Denna halvdags utbildning ger dig praktisk kunskap kring hur du får in ChatGPT som en...

Nyhet

Får du känslan av att världen är upp och ner? 

Krönikor

Det är svårt att inte känna sympati för känslan av hopplöshet. Samtidigt är det nu ännu viktigare att vi i...

Nyhet
Grafik: Söderköpings kommun

Grönt ljus för förbifart Söderköping – byggstart 2026

Infrastruktur

Regeringen har nu gett klartecken för byggstart av E22:ans förbifart Söderköping. Beskedet kom vid en pressträff på Regeringskansliet, där totalt...

Nyhet

Chat GPT i tre steg: Så implementerar du AI i din verksamhet

Nyheter

De senaste åren har utbildningar om AI varit en av de saker som Handelskammarens medlemmar efterfrågat mest. Att måndagens ChatGPT-utbildningar...