Östsvenska Handelskammaren

Ostlänken viktig – för många och av många anledningar

Ostlänken börjar byggas i slutet av det här året i och med att man börjar bygga kardonbanan och flytta den nuvarande godsbangården i Norrköping – men vad kommer Ostlänken faktiskt betyda och hur kommer den att rita om framtidsbilden – det diskuterades under ett välbesökt seminarium i Almedalen.

– Vi behöver Ostlänken av många anledningar, dels för att vi har en kapacitetsbrist idag och vi är i behov att kunna öka kapaciteten och trafiken till och från den expansiva region som East Sweden är, sa Einar Schuch projektledare från Trafikverket.

Rapporter som tagits fram tidigare visar att Ostlänken kommer ge 25 000 årsarbeten och att det finns många affärsmöjligheter för regionens näringsliv.

– Det finns en kommersiell bärkraft i Ostlänkenprojektet, sa Catharina Håkansson Boman från Sverigeförhandlingen.

Men för att lyckas och för att regionen ska få den tillväxt man vill så var alla i panelen överens att det är av stor betydelse att man samarbetar.

– För att ta tillvara på tillväxtmöjligheterna med Ostlänken måste kommunerna satsa – nyttan uppstår inte med snabbare tåg, tillväxt kräver mer, sa Åsa Henninge från NAI Svefa.

Och Mats Johansson, ordförande Regionstyrelsen Region Östergötland, instämde.

– Vi är beredda för att bygga Ostlänken och att göra satsningen tillsammans för att stärka attraktionskraften i vår del av landet, sa Mats.

Ostlänkenprojektet kommer beröra många och påverka både samhälle och näringsliv under många år. Och för att inte bara är ett statligt eller kommunalt projekt var alla också rörande överens om.

– Det här är inte bara ett statligt eller kommunalt projekt. Näringslivet kommer ha en otroligt viktig roll på många sätt i Ostlänkenprojektet – vi gör detta tillsammans, sa Kristina Edlund, kommunstyrelsens ordförande i Linköping.

Och Johanna Palmér, VD Östsvenska Handelskammaren, instämde.

– Ska vi bli den attraktiva region vi vill krävs att vi jobbar tillsammans och har en gemensam vision, sa Johanna, och påvisade att tillväxtstråket från Stockholm längs med Ostlänken söderut är ett av Sveriges mest spännande tillväxtstråk.

Relaterade #Nyheter

TV: Råden från tullexperten: "Dummaste man kan göra just nu"

Nyheter

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Nyheter

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Handelskammaren i media om USA:s tullbesked

Nyheter

USA:s tullbesked med 20 procent på varor från EU har väckt reaktioner. Under torsdagen intervjuades vi i SVT, Corren och...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

21 maj, 2025

Coffee by : Cirkulär affär och cirkulär ekonomi – är det lönsamt?

En morgon fylld med insikter om senaste nytt kring EU-direktiven inom hållbarhetsrapportering och cirkulär affär.

5 maj, 2025

Lunchträff med klimat- och miljöminister, Romina Pourmokhtari (L)

Sveriges klimat- och miljöminister, Romina Pourmokhtari (L), gästar Östsvenska Handelskammaren. Välkommen till ett samtal om...

22 maj, 2025

Ljusnande konjunktur trots globalt mörker

Frukostmöte med Andreas Wallström, prognoschef och chef för Macro Research Sverige på Swedbank. Med över...

Nyhet

TV: Råden från tullexperten: ”Dummaste man kan göra just nu”

Internationell handel

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

Nyhet

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Hållbarhet

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Nyhet

Handelskammaren i media om USA:s tullbesked

Nyheter

USA:s tullbesked med 20 procent på varor från EU har väckt reaktioner. Under torsdagen intervjuades vi i SVT, Corren och...