Kunderna som shoppar online har höga krav, och det är kunderna som gör att många företag kommer att flytta tillbaka sina lager till Sverige.
Panelen som talade om global handel på Almedalsveckans första dag var slående överens. E-handeln kommer bara att växa och kunderna vill ha varorna allt snabbare.
– Kundernas tålamod blir allt kortare. När vi startade med e-handel kunde vi leverera på fyra dagar. Det var bra då men idag är det en lång leveranstid. Man har två tillfällen att imponera på en kund. På sidan när kunden handlar och sedan när de får hem paket. Snyggt paket och tydlig information . Har man inte allt så kanske kunden väljer någon annan nästa gång, säger Johan Olsson ägare av Garden Girl.
Två av tre svenskar handlar någon gång per månad på nätet och e-handeln utvecklas konstant. Det ändrade kundbeteendet har fört fram nya logistiska lösningar men ännu kan mycket göras på det området.
Samtalet i East Sweden Arena kom att handla en hel del om transporter. Hur gör man det effektivare och mer hållbart för miljön? Flera framhöll samleveranser av varor och tjänster. Att sophämtaren även kan hämta paket, kom upp som ett exempel.
Någon måste verka för dessa samarbeten. Flera i panelen önskar att regionerna på olika vis ska hjälpa till med nätverkande så att företagen kan hitta partners att samleverera med.
Inte allt för långt fram, ser Martin Rantzed vd SICS East AB, att autonoma fordon kommer att användas mer vid transporter.
– Det kan köra konvojer av lastbilar där mindre enheter sedan kan kopplas lösa och köra vidare själva. Och el blir vanligare som drivkraft, säger han.
Man diskuterade också andra tekniska lösningar.
-Smarta lås tror jag blir en grej som blir större. Man kan till och med få maten levererad till kylskåpet, säger Anna Gissler vd för Invest Stockholm.
När nya bostadsområden byggs är det ett alternativ för effektivare utlämning av paket. Exempelvis kan det bli utlämningsställen i bostadsområden där kunderna kan hämta sina paket i ett rum i bostadshuset med smart lås .
Anna Gissler nämner också att hon tror på fler e-handelslösningar som är kombinerade med fysisk butik i framtiden.