Östsvenska Handelskammaren

Oxelösunds hamn nöjda med utvecklingen

– Det har varit ett bra år för oss. Vi var väldigt oroliga i mars-april när corona blev allmänt känt och vi såg en massa hemska scenarion framför oss. Men de slog inte in. Corona har inte gett någon särskilt märkbar påverkan i form av förändrade godsflöden, säger Douglas Heilborn vd på Oxelösunds hamn.

Oxelösunds hamn har ett vattendjup på 16,5 meter och är en av de hamnar i Östersjön som tar emot de största fartygen. Precis som många stora arbetsgivare hade man i våras en oro för att medarbetare skulle bli sjuka.

Vi är glada att det inte blev så. Vi hade en topp i sjukanmälningar i  påsk för att alla självklart var mycket försiktiga men sedan har det varit färre och färre som är hemma sjuka.

Under pandemin har det faktiskt gått bättre för en del av hamnens kunder vilket också gjort att de nyttjat hamnen mer.

– Vissa godsflöden har ändrats så att till exempel en kund till oss har öppnat en ny linje mellan Oxelösund och Riga och det blir en ny möjlighet även för oss.

Man har också märkt hur fler företag vill skicka sitt gods med fraktfartyg. Förr åkte godset med på passagerarfärjorna, vilka idag många ännu står stilla. Det påverkar Oxelösunds hamn positivt.

På sensommaren har hamnen dock märkt vissa förändringar i exportflöden från industri.

– Ja, exportflödena från stålindustrin var lägre än normalt i augusti men vi tror att det var ganska isolerat för augusti. 

Douglas Heilborn uppfattning är att många hamnar på östkusten klarar detta år bättre än de befarade under våren. Frånsett de hamnar där det går många passagerarbåtar.

Så hur ser det ut totalt för er?

– Totalt ligger vi ganska nära det vi budgeterat för våren och vi är väldigt glada att det värsta inte inträffade.

Douglas Heilborn ser framför sig att allt fler företag kommer att välja sjöfart framför väg och att den förändringen tar fart nu.

– Fler bolag både inom import och export har insett att de har känsliga kedjor. En del bolag tänker om och värdesätter större lager eller buffertar och att ha alternativa leveransvägar, säger han.

Relaterade #ESIC

28 april, 2025

ESIC-lunch i Linköping 28 april

Den 28 april är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

16 maj, 2025

ESIC-lunch i Norrköping 16 maj

Den 16 maj är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

Upphandlingar avbryts – men Ostlänkens tidsplan står fast

ESIC

Trafikverket avbryter upphandlingarna för Ostlänkens etapper vid Vagnhärad och Skavsta. Orsaken är att kostnaderna överstiger budget, till följd av för...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

21 maj, 2025

Coffee by : Cirkulär affär och cirkulär ekonomi – är det lönsamt?

En morgon fylld med insikter om senaste nytt kring EU-direktiven inom hållbarhetsrapportering och cirkulär affär.

5 maj, 2025

Lunchträff med klimat- och miljöminister, Romina Pourmokhtari (L)

Sveriges klimat- och miljöminister, Romina Pourmokhtari (L), gästar Östsvenska Handelskammaren. Välkommen till ett samtal om...

22 maj, 2025

Ljusnande konjunktur trots globalt mörker

Frukostmöte med Andreas Wallström, prognoschef och chef för Macro Research Sverige på Swedbank. Med över...

Nyhet

TV: Råden från tullexperten: ”Dummaste man kan göra just nu”

Internationell handel

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

Nyhet

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Hållbarhet

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Nyhet

Handelskammaren i media om USA:s tullbesked

Nyheter

USA:s tullbesked med 20 procent på varor från EU har väckt reaktioner. Under torsdagen intervjuades vi i SVT, Corren och...