Östsvenska Handelskammaren

PRESSMEDDELANDE: Södertälje tar plats i nätverket för att stärka det lokala näringslivet kring Ostlänken

Södertälje kommun är numera medlem i East Sweden Infra Cluster, ESIC. Det innebär att kommunen är med och kraftsamlar och optimerar det regionala och lokala näringslivets affärsmöjligheter kring Ostlänken.

ESIC är ett specialiserat nätverk som ska fungera som informationsnod och samlingspunkt för företag som är intresserade av uppdrag i samband med bygget.

– Ostlänken är en jättesatsning som medför stora affärsmöjligheter för regionen. Genom medlemskapet i ESIC får det lokala näringslivet ta del av nätverkets samlade erfarenhet och kompetens. På sikt leder det till fler affärer, fler arbetstillfällen och ökad tillväxt i Södertälje, säger Aydin Aho, chef för enheten näringsliv och projekt i Södertälje kommun.

Ostlänken planeras som en ny dubbelspårig höghastighetsjärnväg mellan Södertälje och Linköping för persontåg upp till 320 kilometer i timmen på en sträcka på 15 mil. Stationer för av- och påstigning planeras på sex platser: Södertälje, Vagnhärad, Skavsta, Nyköping, Norrköping och Linköping.

– Ostlänken ökar både Södertäljes attraktionskraft och konkurrenskraften för näringslivet i vår kommun. Det är viktigt för Södertälje och Sverige som exportnation att skapa förutsättningar för näringslivet att utvecklas och växa genom förbättrad tillgänglighet på både internationell, nationell och regional nivå, säger Boel Godner (S), kommunstyrelsens ordförande.

ESIC:s affärsnätverk består idag av nära 330 företag och förväntas växa kraftigt även fortsättningsvis.

Södertälje kommun kommer under våren att bjuda in det lokala näringslivet till en informationsträff om ESIC-nätverket.


Mer information:

Aydin Aho, chef för enheten näringsliv och projekt, 08 523 047 55, aydin.aho@sodertalje.se

Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande (S), 08 523 068 65, boel.godner@sodertalje.se

Helene Andersson, pressekreterare, 08 523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se

 

Pressmeddelande från Södertälje kommun

Relaterade #ESIC

16 maj, 2024

ESIC-lunch i Linköping 16 maj

Den 16 maj är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

Studiebesök Fehmarn Bält och Lübeck

ESIC

Fehmarn Bält-tunneln är ett av Europas största pågående byggprojekt. I dagarna två åkte vi söder ut för att titta närmare...

Så påverkar Fehmarn Bält-tunneln den östsvenska regionen: ”Många förstår inte vidden”

ESIC

Just nu byggs Fehmarn bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland. En 18 kilometer lång undervattenstunnel som bland annat gör att man...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
snabbtag

Yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026—2037, diarienummer LI2023/03919