Östsvenska Handelskammaren

Regeringen lyfter fram Ostlänken

Den största järnvägssatsningen i modern tid
En satsning på Sveriges infrastruktur på totalt 700 miljarder, som innebär 47% ökning av järnvägssatsningar mot föregående plan. Så presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018–2029. Klimatminister Isabella Lövin lade till att Sverige ska bli världens första fossilfria land.

Ostlänken ett prioriterat projekt
Bland satsningarna i den nationella planen lyfts Ostlänken särskilt fram. Ostlänken Järna-Linköping är det projekt som har kommit längst. Arbetet ska fortsätta enligt det förslag som Trafikverket tagit fram. Trafikverkets tidsplan visar att själva Ostlänken kan börja byggas 2022 och vara i trafik år 2033-35. Vad gäller hastigheten, så förordar regeringen 320 km/timmen, och ett investeringstak på 205 Miljarder kr för hela höghastighetsbanan. Det finns alltså inget beslut i den nationella planen för Ostlänkens hastighet eller för byggnation av hela höghastighetsbanan.  För detta krävs tillkommande finansiering, vilket man fortsätter att samtala med Alliansen och V om. En bred enighet är idag viktigare än tidpunkten för överenskommelsen, sade infrastrukturministern vid presskonferensen.

Övriga satsningar
Ytterligare åtgärder som kan nämnas är ny dragning av E22 förbi Söderköping samt flera etapper på Riksväg 56 som har mycket tung trafik som skapar problem för säkerheten och framkomligheten. På sjöfartssidan nämns Södertälje sluss samt farleden i Mälaren och den mellan Landsort och Södertälje. Den nationella planen bidrar också till nybyggnation av ett antal bostäder samt till 235 000 nya jobb. Kompetensförsörjningen blir en utmaning, för alla att hjälpa till att lösa, påpekade ministrarna.

East Sweden Infra Cluster kommenterar
Det är mycket positivt att Ostlänken lyfts fram som ett prioriterat och redan pågående projekt och att arbetet ska fortsätta enligt Trafikverkets plan. Under planperioden avsätts 35 miljarder kronor till Ostlänken. Det kommer innebära utvidgad arbetsmarknad, säkrad tillväxt och hållbar utveckling i regionen inom en överskådlig tidsram. Ett besked om hastigheten på Ostlänken och om en tillkommande finansiering för hela höghastighetsbanan är efterlängtat och skulle garantera långsiktigheten i satsningen på höghastighetsbanan och övrig infrastruktur.

Relaterade #ESIC

7 november, 2024

ESIC-lunch i Linköping 7 november

Den 7 november är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

13 november, 2024

Fullt fokus på Ostlänken – med läge att fira!

Denna träff är för ESIC-vänner: Fullt fokus på Ostlänken och tid att fira 1:a spadtaget...

27 november, 2024

ESIC-lunch i Norrköping 27 november

Den 27 november är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

5 november, 2024

Ukraina – regeringens och företagens insatser

Få en uppdatering kring den rådande situationen i Ukraina och om vilka möjligheter ditt företag...

25 november, 2024

Trade Talks – Mexiko

Trade Talks by Swedish Chambers är ett gemensamt initiativ av Sveriges regionala handelskammare och erbjuder...

13 november, 2024

Kurs om CBAM & EUDR

Importerar du varor från länder utanför EU? I så fall gäller det att ha koll...

Nyhet

Ebba Busch bemöter kravet på snabbare utbyggnad av havsbaserad vindkraft

Nyheter

Handelskamrarna i södra Sverige efterfrågar snabbare beslut om havsbaserad vindkraft. Nu har energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) svarat att...

Nyhet

Historisk infrastruktursatsning – men var är visionen?

Infrastruktur

Regeringen har presenterat en infrastruktursatsning som ökar budgetramen med 200 miljarder kronor. Men trots siffrorna på 1171 miljarder kronor för...

Nyhet
Montage med bilder från september

September i bilder

Nyheter

Här har vi samlat några bilder som visar lite vad som hänt på Handelskammaren under september månad.