Östsvenska Handelskammaren

Regeringen säger ja till höghastighetståg

Vid regeringens presentation av infrastrukturpropositionen blev det klart att regeringen säger ja till höghastighetståg. Byggandet av ny höghastighetsjärnväg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö kommer att ske etappvis och i den takt som ekonomin tillåter menar infrastrukturministern Anna Johansson. Ostlänken kommer att byggas som första etapp med byggstart 2017. Regeringen vill under kommande planperiod satsa över 100 miljarder kronor på infrastruktur och höjer därmed anslagen för drift och underhåll för järnvägen med 47 procent. Planen för byggandet av höghastighetsjärnvägen sträcker sig fram till 2029 men det är inte regeringens ambition att hela höghastighetssystemet ska vara färdigbyggt 2029 eftersom ekonomin inte tillåter att man bygger allt på en gång. Regeringens mål med nya stambanor för höghastighetståg är att tillföra ökad kapacitet, knyta samman Stockholm, Göteborg och Malmö, stärka de regionala sambanden och arbetspendlingen samt en etappvis utbyggnad i en takt som ekonomin tillåter. Regeringen betonar samtidigt vikten av att bygga järnvägen på ett smart sätt så att höghastighetsprojektet inte undantränger andra infrastrukturprojekt.

Anna Johansson hade gärna sett en bredare överenskommelse mellan de politiska partierna gällande satsningen men moderaterna sa under torsdagen nej till en satsning på höghastighetståg. Moderaternas Jessica Rosencrantz (trafikpolitisk talesperson) betonade samtidigt att moderaterna säger ja till byggandet av Ostlänken men att partiet inte ställer sig bakom byggandet av höghastighetståg utan istället vill satsa på underhåll och upprustning av befintlig järnväg.

ESIC ser mycket positivt på beskedet från regeringen idag. I och med beslutet är det klart att järnvägen mellan Järna och Linköping kommer att byggas och vi ser fram emot när första spadtaget tas i Norrköping 2017 då byggandet av Kardonbanan inleds.

Rätt investeringar i transportinfrastrukturen bygger Sverige starkt och hållbart för framtiden

Trafikverkets samlade effektbedömningar

Trafikverket presenterade den 23 september sina samlade effektbedömningar (SEB) för utbyggnad av järnväg i södra Sverige. Av SEB framgår att höghastighetsbanor ökar den regionala tillgängligheten mer än utbyggda stambanor och möjliggör nya resemönster. I SEB värderas de effekter som inte kan åsättas ett pris, såsom åtgärdernas fördelningseffekter och hur de motsvarar Sveriges transportpolitiska mål. Till skillnad från tidigare kalkyler som publicerades i maj och juni tidigare i år innebär SEB kvalitativa bedömningar. Utöver det som beaktas i SEB kan det finnas andra politiska aspekter som man vill beakta, exempelvis effekter via tillkomsten av nya bostäder, internationella företagsetableringar i dynamiska regioner med mera. För närvarande görs en oberoende forskningsorganisation (TÖI) en så kallad second opinion av Trafikverkets samhällsekonomiska analyser. Trafikverket fortsätter samtidigt att analysera effekterna av utbyggd järnväg bland annat gällande möjlig trafikering.

Läs mer här:

Trafikverket – Samlad effektbedömning gjord för utbyggd järnväg

Sverigeförhandlingen – Nu finns en samlad effektbedömning för utbyggd järnväg

 

Relaterade #ESIC

18 november, 2025

ESIC-lunch i Norrköping 18 november

Den 18 november är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

25 november, 2025

ESIC-lunch i Nyköping 25 november

Den 25 november är det äntligen dags för nätverksträff för dig som är ESIC-medlem eller...

16 januari, 2026

Hantera risker och skapa samarbeten – så stärker du dina möjligheter i stora affärer

Är du orolig för att det är för riskfyllt att ge sig in i stora...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

13 november, 2025

Dubbla rapportsläpp: Regional konjunktur samt Exportutsikter 2025

Välkommen till lansering av höstens konjunkturrapport samt Exportutsikter 2025. Baserat på svar från nära 200...

10 november, 2025

Från en internationell försvarskoncern till en av Sveriges största golfklubbar

Att leda en hybridorganisation – med dess unika möjligheter och utmaningar.

Nyhet

Ministern: Företagen behöver ta större ansvar för kompetensförsörjningen

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren träffade på måndagen arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) i Linköping. Med färsk konjunkturbarometer och ett regionalt praktikupprop i ryggen...

Nyhet

Ministern: Företagen behöver ta större ansvar för kompetensförsörjningen

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren träffade på måndagen arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) i Linköping. Med färsk konjunkturbarometer och ett regionalt praktikupprop i ryggen...

Nyhet

Det måste bli fart på svensk tillväxt – effektivisera Myndighetssverige!

Nyheter

Nyligen samlades landets handelskamrar i Stockholm med ett gemensamt budskap: svensk tillväxt hämmas av långsamma och oförutsägbara tillståndsprocesser. Trots löften...

Nyhet

Handelskammaren: Gotlands länsplan måste stärka sjöfarten

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren lämnar sitt yttrande över Gotlands länstransportplan 2026–2037 och pekar ut affärskritiska behov: säkrare och mer kapacitetsstarka sjöförbindelser, statligt...