Resan till Bryssel var en tjänsteresa, då jag och vd Simon Helmér tillsammans med representanter från Sydsvenska respektive Värmlands Handelskammare gjorde några studiebesök i syfte att fördjupa kunskapen om vårt europeiska samarbete. Euro Chambres är ett nätverk för handelskamrar inom EU och kandidatländerna till unionen. Vi fick tillfälle att träffa såväl vd som ordförande och prata gemensamma frågor för svenska och europeiska företag och handel. Kriget i Ukraina, energipriser, politisk påverkan och kompetensförsörjning var några av ämnena på agendan och det blev än mer uppenbart att Europas sak är Sveriges – och tvärtom. Efter nyår förstärks detta faktum än mer då Sverige går in som ordförandeland för unionen. Som företrädare för handelskamrarna fick vi ett exklusivt möte med Sveriges ständiga representation i EU, som har bråda dagar med samordning och förberedelser. Under det halvårslånga ordförandeskapet ska Sverige stå värd för cirka 3 000 sammanträden.
Den internationella arenan är aktuell på flera sätt. Häromdagen sattes bollen för det hårt kritiserade fotbolls-VM i Qatar i rullning, där mänskliga rättigheter och utnyttjandet av utländsk arbetskraft med rätta tagit stor del av strålkastarljuset från det sportsliga innehållet.
Nyligen avslutades också FN:s klimatmöte COP27 i Sharm el-Sheikh i Egypten, som enligt experter bjöd på både fram- och motgångar. Att 1,5-gradersmålet ligger fast och att en fond upprättas för ersättning av skador och förluster orsakade av klimatförändringar, uppges tillhöra de positiva utgångarna. Att någon skrivelse om utfasning av fossila bränslen inte klubbades, mycket på grund av oljeproducerande länders inflytande, har kritiserats hårt. Ännu är världens länder inte överens om vare sig hur omfattande problemet är, än mindre hur det ska tacklas.
Detta faktum blev också tydligt när Östsvenska Handelskammaren stod värd för Trade Talks (se bild längst upp), en serie digitala seminarier som inriktar sig på särskilda marknader utomlands. Fokus denna gång var USA, och deltagarna fick veta mer om hur svensk-amerikanska Handelskammaren i New York, Business Sweden och svenska ambassaden i Washington kan bistå företag som vill in på den amerikanska marknaden. ”Over there” har vare sig företag, myndigheter eller allmänhet kommit närmelsevis lika långt i sin kunskap eller agerande för den nödvändiga gröna omställningen. Här finns stort utrymme för innovativa svenska företag att påverka och göra affärer. Påverkanskraft börjar som bekant i det lilla.
Handelskammaren är först och främst en regional röst och aktör, östsvenska företags förutsättningar och villkor är vår främsta prioritet. Men dessa påverkas i allra högsta grad av nationella och internationella marknader och regler. Vi vill fortsätta vara den självklara regionala näringslivsaktören med kraft och kunskap som sträcker sig över gränserna.
Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef