Östsvenska Handelskammaren

Rock & roll scientists – Softube den okända, kända doldisen

De må vara okända för de flesta. Men för de insatta är de inte bara välkända utan också en av de största och mest erkända. Det bekräftar de 200 000 följarna på sociala medier och att man fått människor från England, Brasilien, Italien och Danmark att flytta till Linköping för att jobba på företaget. Vi har pratat med Oscar Öberg, vd och grundare av musikföretaget (eller Rock & Roll scientists som de själva kallar sig) Softube, för att höra mer om exjobbet som blev ett företag som växte, och växte …

1998 flyttade Oscar till Linköping för att studera till civilingenjör inom datateknik. Som musiknörd ville han och en kompis, som exjobb, simulera en gitarrförstärkare. Målet: att det skulle låta bättre än de som då fanns på marknaden. Och de lyckades. Taggade på sina idéer och lösningar startade de företaget Softube tillsammans med en professor.

-Jag trodde det skulle hålla ett halvår, skrattar Oscar.

18 år senare är man 51 anställda och säljer mjuk- och hårdvara till alla som vill producera musik runt hela världen. De flesta kunderna finns i USA, Tyskland, Storbritannien och Japan. Och den typiska kunden är den som har ett ”vanligt” jobb men jobbar med musikproduktion vid sidan om – för att man tycker det är roligt.

-Vi har många ultraproffs som kunder också, men majoriteten av våra kunder är hobbymusiker.

Kundrelationen är och har alltid varit unik menar Oscar och syftar till att alla som jobbar på Softube är lika passionerade för musikproduktion som deras kunder är.
– Musik är viktigt. För oss och för våra kunder. Våra kunder väljer att köpa våra produkter för att kunna utöva sin fritidsaktivitet. Då finns det ett stort engagemang och intresse i att allt ska vara bra. Vi har en ständig dialog med kunderna om saker vi kan utveckla och vi har alltid samma mål och syfte – vi och kunderna – att det ska gå lätt att göra bra musik.

Vill påverka folks liv

För den stora massan är Softube okända men för de insatta är det tvärtom. När man snabbt kollar deras sociala medier ser man en följarskara som sträcker sig en bra bit över 200 000 och med ett engagemang på inläggen som skulle få vilken digital kommunikatör som helst att bli avundsjuk.
– Vi är doldisar i stan – det är många som inte känner till oss – men inom branschen är vi ganska stora. Men vi vill också bli mer kända här på hemmaplan.  

Fram till 2010 arbetade fyra personer i företaget, sedan dess har man vuxit med 20 till 30 procent per år i såväl personalstyrka som omsättning.   
– Vi har aldrig velat växa snabbt, vi vill göra produkter vi tycker om och göra skillnad i branschen. Tillväxt är en metod för att åstadkomma målet – att påverka folks liv på något sätt.

Av de dryga 50 anställda är de flesta ingenjörer – alla med ett genuint musikintresse – och vad gäller rekrytering har man fått människor att flytta från alla möjliga håll i världen för att jobba på företaget i Linköping.
-Det är ganska coolt egentligen när jag tänker efter. Att hitta rätt folk har alltid varit viktigt för oss och hellre att det tar lite tid och att vi hittar rätt än att det går snabbt och kanske blir fel.

Idag säljs produkterna som permanenta licenser på Softubes hemsida där sociala medier är en viktig marknadsföringskanal. Under pandemin har försäljningen ökat.
-Människor har mer fritid och dessutom spenderas mer tid hemma, ensam och då kan göra saker man tycker är roligt – som att göra musik.

Och vad gäller framtiden säger Oscar så här:
-Vi har massor av planer, detaljerade men också visionära. Vi vill att fler ska kunna ta del av våra produkter och skapa magisk musik. Och kunna påverka branschen.

MicrosoftTeams image 3

Relaterade #Nyheter

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Nyheter

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Handelskammarens budskap till ministern - på 3 minuter!

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Hon blir vice vd på Handelskammaren

Nyheter

Maria Björk Hummelgren är från och med nu både näringspolitisk chef och vice vd. Förändringen innebär att Maria och vd...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...