Östsvenska Handelskammaren

Så skyddar du företagets osynliga tillgångar – Fyra råd från advokat Johan Lundgren

Handen på hjärtat – har du säkrat företagets immateriella rättigheter?
Ja, den frågan är det inte alla företagare som ställer sig. Men frågan är viktigare än man tänker sig och kan snabbt bli aktuell när det blir bråk om vem som egentligen har rätten till en uppfinning, en logga eller varför inte mjukvara. Då kan det bli dyrt.

Johan Lundgren är advokat och han träffar en del företagare som vill skydda sina immateriella rättigheter. Men han träffar desto fler som inte har gjort det – och som stött på problem och behöver hjälp att reda ut situationen. Han hade hellre sett att han fick träffa dessa klienter i ett tidigare skede för att hjälpa till att identifiera och på olika sätt säkra de osynliga tillgångarna.

– Detta är alltid ett aktuellt ämne. Immateriella rättigheter är viktiga i alla företag på olika sätt och i vissa bolag är det extremt viktigt. De kan ju ha ett väldigt högt värde, även om man inte kan ta på dem, säger Johan Lundgren på Advokatfirman Delphi.

Vad räknas då som immateriella rättigheter? Jo, den juridiska termen immateriella rättigheter är bolagens ”kännetecken” och andra tillgångar som inte är fysiska föremål.  Exempelvis varumärke, företagsnamn, logga, mönster och annat som kännetecknar företaget.

Johan Lundgren tycker att man ska ha en strategi för hur man skyddar sina rättigheter om de blir angripna och om olyckan är framme ska man agera snabbt.

– Många mindre företag missar dessa bitar. Alla vet nog om att det är viktigt men lägger inte tid och resurser på det och det riskerar helt enkelt att bli väldigt dyrt. Kanske har man under en längre tid utvecklat en produkt som man inte längre kan använda, säger Johan Lundgren.

Blir många osams?

– Ja, och då kommer man till mig. Då pratar jag med företagaren, sen kommunicerar vi på ett eller annat sätt med motparten. Ibland på möten, men oftast genom skriftväxling. Det slutar nästan alltid med en uppgörelse. Men det tar tid och kostar pengar, framförallt om det blir en process i domstol. Därför vill jag uppmana fler företag att tänka på dessa saker i tidigt skede.

Här kommer Johan Lundgrens fyra råd för att komma igång:

Råd 1

Identifiera vad företaget har för immateriella rättigheter. Vad ni faktiskt kan skydda. Många kan skyddas på ett enkelt sätt genom registrering på olika sätt. Det kan exempelvis handla om att registrera sitt varumärke hos Patent- och registreringsverket. Mönster- och designskydd kan också uppnås genom registrering, medan upphovsrätter (till exempel rätten till ett litterärt verk eller en målning) inte behöver registreras för att det ska finnas ett skydd.

Råd 2

Gör en omvärldsanalys! Kolla runt och se vad konkurrenterna använder för varumärken, logotyper och så vidare och se så att du själv inte gör något intrång i andras rättigheter. Det kan bli dyrt!

Hur dyrt?

– Det beror helt på men bolag som gör intrång i andra större bolags rättigheter kan få stora krav på sig. Men även mindre bolag kan bli oense om ett varumärke eller liknande. Då kostar det att söka hjälp för att reda ut tvisten. Då är det mycket bättre och billigare att göra ett grundligt förarbete.

Råd 3

Avtala! Detta behövs när det inte räcker till att bara registrera. När till exempel flera bolag kommer på en teknisk lösning tillsammans måste man tidigt reglera frågor som vem som ska ha rätt att använda vad, på vilket sätt användning ska få ske och om det ska utgå någon ersättning för nyttjandet. Använd sekretessklausuler. Även ha tydliga avtal som reglerar sådana frågor med sina anställda. Är det företaget eller den anställda som har rättigheten till innovationerna och hur är det med konsulter?

Råd 4

Teckna försäkring mot att ditt företag råkar göra intrång i andra företags immateriella rättigheter. Men ni kan också försäkra er mot intrång i ert företag, och då får man hjälp när det uppstår en tvist. Detta har blivit lite vanligare på senare år och mindre kostsamt och är nu inte längre bara tillgängligt för de största bolagen.

Relaterade #Nyheter

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Nyheter

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Handelskammarens budskap till ministern - på 3 minuter!

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Hon blir vice vd på Handelskammaren

Nyheter

Maria Björk Hummelgren är från och med nu både näringspolitisk chef och vice vd. Förändringen innebär att Maria och vd...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

11 september, 2024

Kurs om CBAM

Importerar du varor från länder utanför EU? I så fall gäller det att ha koll...

hallbarhet 3

8 maj, 2024

EU:s betydelse för östsvenska företag – frukostträff med Jörgen Warborn (M)

Välkommen till ett frukostmöte med Europaparlamentariker Jörgen Warborn (M), ledamot i utskottet för internationell handel,...

EU event 2

21 maj, 2024

Nätverksträff med Bright East: Sommarmingel ombord på M/S Kind

Årets sommarmingel med Bright East sker ombord på passagerarbåten M/S Kind där vi sätter kurs...

Sommarmingel MS Kind webb 1920x1080px 1
Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...