Östsvenska Handelskammaren

Senaste nytt i projekt Ostlänken

Prognosen för Ostlänken är fortsatt beräknad till 55 miljarder i 2015 års prisnivå. Den andra siffran, 69 MDR, som figurerat i en av Trafikverkets rapporter är den kostnad som angetts med ett löpande index fram till 2028.


Under våren nådde Sverigeförhandlingen överenskommelse med samtliga berörda kommer längs den nya höghastighetsjärnvägens sträckningar utanför storstäderna. Sammanlagt innebär det tolv stationer och åtaganden från kommunerna om att bygga cirka 110 000 bostäder. I lägesrapporten som nu lämnats över framhålls järnvägen genom Tranås och Jönköping som extra viktig att börja bygga så snart som möjligt, för att möjliggöra en tidig byggstart av höghastighetsjärnvägen år 2017.


Under september månad presenterar regeringen sin infrastrukturproposition och Trafikverket lägger fram en samlad effektbedömning (SEB) gällande vad en höghastighetsjärnväg samt en uppgradering av de befintliga stambanorna i södra Sverige skulle innebära. Den samlade effektbedömningen består av en samhällsekonomisk analys, analys av hur investeringen bidrar till att uppfylla de transportpolitiska målen samt en analys av hur investeringens nyttor fördelar sig på olika grupper. Under hösten kommer även en ny nationell infrastrukturplan för perioden 2018-2029 att presenteras.


Trafikverkets nya projektchef för Ostlänken, Malin Holen, finns nu på plats och tillträdde sin tjänst den 15 augusti. Under hösten 2016 kommer Trafikverket att starta upp arbetsgrupper med berörda länsstyrelser för att diskutera frågor såsom stadsutvecklings-, miljö- och infrastrukturfrågor. Det påbörjade arbetet med miljöbedömningarna gällande landskapsanpassning, masshantering, buller och barriäreffekter fortsätter och kommer fördjupas under hösten.

>> Ostlänkens webbkarta – information och karta över hela sträckningen

>> Norrköpings karta – Ostlänken, Kardonbanan, fastigheter, stadsdelar etc.

>> Entreprenadindelning för Ostlänkens byggskede

Relaterade #Nyheter

Så påverkar Fehmarn Bält-tunneln den östsvenska regionen: ”Många förstår inte vidden”

Nyheter

Just nu byggs Fehmarn bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland. En 18 kilometer lång undervattenstunnel som bland annat gör att man...

Effektivare tillståndsprocesser: En gemensam strävan i Östergötland

Nyheter

”Kickstart” var ordet, när Handelskammaren tillsammans med Cleantech Östergötland och länsstyrelsen samlade drygt 50 företagare på LINK Business Center för...

Kan vi bygga oss ur krisen? Träff med Catharina Elmsäter-Svärd

Nyheter

Stora behov av infrastruktur samt kompetensförsörjning är utmaningarna framåt.

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

20 maj, 2024

Styrelseutbildning Gotland (Internat Grå gåsen)

Vill du kombinera utbildning med en exklusiv upplevelse i naturskön miljö? Nu erbjuds ett unikt...

Styrelseutbildning Gotland
Nyhet
Prisbelont hallbarhet

Stjärna på hållbarhet? Dags att nominera till prestigefullt pris

Hållbarhet

Har ditt företag gjort en resa inom hållbarhet? Nu öppnar vi nomineringen till årets hållbarhetspris.

18 mars, 2024

Lunch med kammaren

Den här lunchen passar för alla branscher och intresseområden och riktar in sig på nätverkande,...

IMG 8644 1
Nyhet
Prisbelont hallbarhet

Stjärna på hållbarhet? Dags att nominera till prestigefullt pris

Hållbarhet

Har ditt företag gjort en resa inom hållbarhet? Nu öppnar vi nomineringen till årets hållbarhetspris.

Nyhet
balt

Studiebesök Fehmarn Bält och Lübeck

Infrastruktur

Fehmarn Bält-tunneln är ett av Europas största pågående byggprojekt. I dagarna två åkte vi söder ut för att titta närmare...

Nyhet
217A2842

Så påverkar Fehmarn Bält-tunneln den östsvenska regionen: ”Många förstår inte vidden”

Infrastruktur

Just nu byggs Fehmarn bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland. En 18 kilometer lång undervattenstunnel som bland annat gör att man...