Östsvenska Handelskammaren

Skippa det fluffiga rosa managementsnacket!

De orden kommer från Sofia Kacim som under onsdagens toppmöte pratade om hur man attraherar framtidens unga talanger, generation Y som 90-talisterna kallas. Sofia presenterade fyra olika områden

– framtidsfokus
– jämlikhet
– transparens
– personlig utveckling.

– Vill man attrahera oss 90-talister är det viktigt att företaget är öppet och transparent med goda värderingar. För att vi ska bli intresserade måste företaget lyssna på oss. Då lyssnar vi tillbaka – feedback är vårt bränsle, sa Sofia. Arbetsmarknaden är på lika villkor, arbetsgivare och arbetstagare måste gilla varandra. 

Sofia påvisade också att det är vanligt att många unga idag inte har en fast tjänst utan jobbar som konsulter för att ha fler projekt igång samtidigt.  Eller att de driver ett företag vid sidan om sin tjänst. Detta för att personlig utveckling är något som 90-talisterna värdesätter högt.

– För oss är det viktigt att man vågar testa och att man vågar misslyckas.

Vidare pratade Sofia om vikten av sociala medier och att ha rätt ton i sin digitala kommunikation.

– Man måste ha personer som brinner för att vara i sociala medier – man ska finnas där för att lyssna och prata. Men man ska prata det språket som är på nätet. Skippa det fluffiga, rosa managementsnacket – det fungerar inte.

Sofia kom också in på vikten av att ha en strategi för sociala medier.

– Man måste ha en strategi för vad, hur och när man säger saker i sociala medier. För vad händer annars när alla på företaget blir talespersoner? Man kan inte sätta en praktikant och säga ”du är ung – du kan ta hand om våra sociala medier”. Det kommer inte fungera – man måste ha en tydlig strategi.  

Relaterade #Nyheter

“Vi ska sticka ut i Europa” – Kristersson om vägen mot högre tillväxt

Nyheter

När statsminister Ulf Kristersson (M) besökte Östsvenska Handelskammaren i Linköping mötte han ett hundratal av regionens företagare. I en intervju...

TV: ”När USA sluter sig ska vi göra tvärtom” – Dousas budskap till östsvenska företag

Nyheter

Företagens största oro har förflyttats från kompetensförsörjning till ett alltmer osäkert globalt läge. När bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M)...

Ett år till valet

Nyheter

Söndag den 13 september 2026 går Sverige till val. Det innebär att vi har knappt ett år kvar till valdagen,...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

“Vi ska sticka ut i Europa” – Kristersson om vägen mot högre tillväxt

Nyheter

När statsminister Ulf Kristersson (M) besökte Östsvenska Handelskammaren i Linköping mötte han ett hundratal av regionens företagare. I en intervju...

19 november, 2025

Så jämställt är regionens näringsliv – nuläge och vägen framåt

Vad vinner näringslivet på jämställdhet och hur ser det egentligen ut med fördelningen kvinnor och...

6 november, 2025

Från CNN till Joe Rogan: Hur USA:s medieskifte formar världen – och Sverige

Hur påverkar podcasts, TikTok och amerikanska techjättar den svenska samhällsdebatten? USA-experten Taimaz Ghaffari ger en...

Nyhet

“Vi ska sticka ut i Europa” – Kristersson om vägen mot högre tillväxt

Nyheter

När statsminister Ulf Kristersson (M) besökte Östsvenska Handelskammaren i Linköping mötte han ett hundratal av regionens företagare. I en intervju...

Nyhet

TV: ”När USA sluter sig ska vi göra tvärtom” – Dousas budskap till östsvenska företag

Nyheter

Företagens största oro har förflyttats från kompetensförsörjning till ett alltmer osäkert globalt läge. När bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M)...

Nyhet
Maria Björk Hummelgren, Charlotta Elliot och Simon Helmér

OACCEPTABELT ATT OSTLÄNKEN FÖRSENAS

Debattartiklar

Trafikverkets besked att skjuta på tidsplanen för de nya dubbelspåren innebär förlorad tillväxt och konkurrenskraft i vår region. Arbetet måste...