Östsvenska Handelskammaren

Status för Ostlänken-projektet

Ostlänkens viktigaste milstolpar 2017:

-Att vi får regeringens tillåtlighet senast vid halvårsskiftet 2017. Tillåtligheten är regeringens formella beslut om den korridor som vi i projektet har föreslagit för Ostlänkens dragning för hela sträckan.

-Att vi byggstartar Kardonbanan i Norrköping vilket är ett viktigt förberedande arbete för att vi senare ska komma fram med höghastighetsjärnvägen och en viktig del i en effektiv godshantering.

-Att vi upphandlar lokaliseringsstudie genom Linköping vilket innebär att vi skarp arbetar med hela sträckan mellan Erstaberg och Linköping.

Vad händer i Ostlänkens olika delprojekt?

I delprojekt Linköping inleds nu arbetet med lokaliseringsutredning från Tallboda genom Linköping. En första del i detta arbete är att handla upp en konsult. Sedan hösten 2016 pågår arbetet med de tidiga delarna i järnvägsplanen Bäckeby-Tallboda.

I delprojekt Norrköping ligger utformningen av de centrala delarna i Norrköping och resecentra steget efter tidsmässigt. Det råder komplexa samband mellan befintlig infrastruktur och höghastighetsjärnvägen och framtida stadsutveckling som måste hanteras.

I delprojekt Nyköping fortskrider det fördjupade arbetet vid Nyköping C och Trafikverket arbetar intensivt med att få till bra lösningar för att kombinera höghastighet och kapacitet med bra tillgänglighet till Nyköping och Skavsta. Samtidigt pågår också arbete med att få till bra lösningar för passager genom Natura 2000 och Nyköpingsåns dalgång.

I delprojekt Södertälje/Trosa pågår ett fördjupat projekteringsarbete med fokus på anslutningen till befintlig järnväg i Järna, passagen genom Natura 2000 området i Tullgarn och Vagnhärads resecentrum.

Läs mer här:

Nya utmaningar för Ostlänken 2017

Områdesinformation för projekt Ostlänken

Relaterade #Nyheter

TV: ”När USA sluter sig ska vi göra tvärtom” – Dousas budskap till östsvenska företag

Nyheter

Företagens största oro har förflyttats från kompetensförsörjning till ett alltmer osäkert globalt läge. När bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M)...

Ett år till valet

Nyheter

Söndag den 13 september 2026 går Sverige till val. Det innebär att vi har knappt ett år kvar till valdagen,...

Lagt kort ligger inte – tungt besked för vår region  

Nyheter

Under tisdagen presenterade Trafikverket sitt förslag till ny nationell plan för transportinfrastruktur för åren 2026 till 2037. Efter pressträffen kom...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

19 november, 2025

Så jämställt är regionens näringsliv – nuläge och vägen framåt

Vad vinner näringslivet på jämställdhet och hur ser det egentligen ut med fördelningen kvinnor och...

6 november, 2025

Från CNN till Joe Rogan: Hur USA:s medieskifte formar världen – och Sverige

Hur påverkar podcasts, TikTok och amerikanska techjättar den svenska samhällsdebatten? USA-experten Taimaz Ghaffari ger en...

Nyhet

TV: ”När USA sluter sig ska vi göra tvärtom” – Dousas budskap till östsvenska företag

Nyheter

Företagens största oro har förflyttats från kompetensförsörjning till ett alltmer osäkert globalt läge. När bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M)...

Nyhet

TV: ”När USA sluter sig ska vi göra tvärtom” – Dousas budskap till östsvenska företag

Nyheter

Företagens största oro har förflyttats från kompetensförsörjning till ett alltmer osäkert globalt läge. När bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M)...

Nyhet
Maria Björk Hummelgren, Charlotta Elliot och Simon Helmér

OACCEPTABELT ATT OSTLÄNKEN FÖRSENAS

Debattartiklar

Trafikverkets besked att skjuta på tidsplanen för de nya dubbelspåren innebär förlorad tillväxt och konkurrenskraft i vår region. Arbetet måste...

Nyhet

Ett år till valet

Krönikor

Söndag den 13 september 2026 går Sverige till val. Det innebär att vi har knappt ett år kvar till valdagen,...