Östsvenska Handelskammaren (ÖHK) är en politiskt obunden medlemsorganisation för näringslivet i Östergötland, Sörmland och på Gotland. Vi arbetar på uppdrag av och för våra 850 medlemsföretag för tillväxt, utveckling och ökad attraktionskraft i hela området.
ÖHK är inte en remissinstans för rubricerad rapport av Trafikanalys, men vill lämna synpunkter på sektion 6.3 ”Förslag inom energieffektiva fartyg”, både med anledning av Gotlands utpekade roll som föregångare i Sverige när det gäller att uppnå ett klimatneutralt samhälle och med anledning den förestående upphandlingen av färjetrafik till Gotland.
Östsvenska Handelskammaren lämnar följande synpunkter
Östsvenska Handelskammaren betonar näringslivet fundamentala betydelse för utveckling och tillväxt. Gotland har under de senaste åren visat positiv utveckling med befolkningstillväxt, stigande BRP och ett dynamiskt näringsliv. En förutsättning för detta har varit, och är, täta, snabba, hållbara och skäligt prissatta transporter till och från fastlandet (sammanfattning av de så kallade Gotländska ståndpunkterna). För Gotland är färjetrafiken vad marktransporter är för andra regioner, både gällande gods och persontrafik. Fungerande logistik och pålitliga transporter är av avgörande vikt för att kunna bedriva och utveckla verksamhet samt för att leva och bo på Gotland.
6.3 Förslag inom Energieffektiva Fartyg
Det är bra att TRAFA särskilt poängterar att klimatkraven bör höjas vid upphandling av inrikes sjöfart. Hållbarhet är en av våra viktigaste frågor framåt, att det är en central fråga för våra medlemmar såväl som för hela regionen. Vi vet också att ett hållbart företagande är ett lönsamt företagande. Det handlar om att rusta sitt företag för dagens och morgondagens utmaningar, såväl ekonomiskt som miljömässigt och socialt.
Det är uppenbart att Gotlands näringsliv är särskilt beroende av en väl fungerande Gotlandstrafik med täta och snabba överfarter. Över tid har överfartstiderna kortats, vilket i praktiken fört Gotland närmre fastlandet och skapat förutsättningar för ett växande näringsliv och ett ökat ekonomiskt utbyte. Det finns många näringsidkare på Gotland och fastlandet vars verksamhet till stor del är beroende av att överfarterna är så pass snabba som de är idag. Allt från lantbruket som säljer dagsfärska varor, till besöksnäringen som utvecklar möten och resmål året runt.
Därför blir vi oroade när TRAFA föreslår sänkta överfartstider – och enligt TRAFA ”försämrad tillgänglighet” – som en lösning till energieffektivisering i Gotlandstrafiken.
Genom ÖHK:s nätverk har vi lärt oss mycket om den teknikutveckling som sker inom sjöfarten idag. Flertalet rederier har visat och tagit i bruk fartyg som går på exempelvis el och vätgas – utan att det innebär en kompromiss med överfartstider och därmed tillgänglighet. Det finns många exempel enbart i Sverige som TRAFA kan undersöka för att se att god tillgänglighet inte behöver innebära höga utsläpp.
På Östsvenska Handelskammaren anser vi att berörda departement borde lägga tonvikt vid minskade utsläpp utan att utgå ifrån att det måste ske på bekostnad av servicenivå och tillgänglighet och ett Gotland som flyttas längre bort från fastlandet.
ÖHK välkomnar möjligheten att inkomma med synpunkter. Yttrandet har beretts av Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef, och Charlotta Elliot, talesperson för infrastrukturfrågor.
Simon Helmér vd
Östsvenska Handelskammaren