Östsvenska Handelskammaren

Synpunkter på ”Förslag inom energieffektiva fartyg”

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande synpunkter på Remiss Trafikanalys Rapport 2022:14 Förslag som leder till transportsektorns klimatomställning, diarienummer M2022/01828

Östsvenska Handelskammaren (ÖHK) är en politiskt obunden medlemsorganisation för näringslivet i Östergötland, Sörmland och på Gotland. Vi arbetar på uppdrag av och för våra 850 medlemsföretag för tillväxt, utveckling och ökad attraktionskraft i hela området.

ÖHK är inte en remissinstans för rubricerad rapport av Trafikanalys, men vill lämna synpunkter på sektion 6.3 ”Förslag inom energieffektiva fartyg”, både med anledning av Gotlands utpekade roll som föregångare i Sverige när det gäller att uppnå ett klimatneutralt samhälle och med anledning den förestående upphandlingen av färjetrafik till Gotland.

Östsvenska Handelskammaren lämnar följande synpunkter

Östsvenska Handelskammaren betonar näringslivet fundamentala betydelse för utveckling och tillväxt. Gotland har under de senaste åren visat positiv utveckling med befolkningstillväxt, stigande BRP och ett dynamiskt näringsliv. En förutsättning för detta har varit, och är, täta, snabba, hållbara och skäligt prissatta transporter till och från fastlandet (sammanfattning av de så kallade Gotländska ståndpunkterna). För Gotland är färjetrafiken vad marktransporter är för andra regioner, både gällande gods och persontrafik. Fungerande logistik och pålitliga transporter är av avgörande vikt för att kunna bedriva och utveckla verksamhet samt för att leva och bo på Gotland.

6.3 Förslag inom Energieffektiva Fartyg

Det är bra att TRAFA särskilt poängterar att klimatkraven bör höjas vid upphandling av inrikes sjöfart. Hållbarhet är en av våra viktigaste frågor framåt, att det är en central fråga för våra medlemmar såväl som för hela regionen. Vi vet också att ett hållbart företagande är ett lönsamt företagande. Det handlar om att rusta sitt företag för dagens och morgondagens utmaningar, såväl ekonomiskt som miljömässigt och socialt.

Det är uppenbart att Gotlands näringsliv är särskilt beroende av en väl fungerande Gotlandstrafik med täta och snabba överfarter. Över tid har överfartstiderna kortats, vilket i praktiken fört Gotland närmre fastlandet och skapat förutsättningar för ett växande näringsliv och ett ökat ekonomiskt utbyte. Det finns många näringsidkare på Gotland och fastlandet vars verksamhet till stor del är beroende av att överfarterna är så pass snabba som de är idag. Allt från lantbruket som säljer dagsfärska varor, till besöksnäringen som utvecklar möten och resmål året runt.
Därför blir vi oroade när TRAFA föreslår sänkta överfartstider – och enligt TRAFA ”försämrad tillgänglighet” – som en lösning till energieffektivisering i Gotlandstrafiken.
Genom ÖHK:s nätverk har vi lärt oss mycket om den teknikutveckling som sker inom sjöfarten idag. Flertalet rederier har visat och tagit i bruk fartyg som går på exempelvis el och vätgas – utan att det innebär en kompromiss med överfartstider och därmed tillgänglighet. Det finns många exempel enbart i Sverige som TRAFA kan undersöka för att se att god tillgänglighet inte behöver innebära höga utsläpp.
På Östsvenska Handelskammaren anser vi att berörda departement borde lägga tonvikt vid minskade utsläpp utan att utgå ifrån att det måste ske på bekostnad av servicenivå och tillgänglighet och ett Gotland som flyttas längre bort från fastlandet.


ÖHK välkomnar möjligheten att inkomma med synpunkter. Yttrandet har beretts av Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef, och Charlotta Elliot, talesperson för infrastrukturfrågor.

Simon Helmér vd
Östsvenska Handelskammaren

Ladda ner yttrandet här

Relaterade #Remissvar

Yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026—2037, diarienummer LI2023/03919

Remissvar Rumslig strategi för Östergötland

Remissvar

Vi ser att ökad tillgänglighet mellan arbetsmarknadsregionerna, men också med omkringliggande samt den internationella marknaden skulle förbättra förutsättningarna för tillväxt,...

Remissvar avseende Sjöfartsverkets förslag på avgiftsändringar

Remissvar

Gotland kräver säkra, snabba och prisvärda transporter av såväl boende som besökare.

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...