Östsvenska Handelskammaren

Tiden går fort när man har kul

Under året har jag har mött många företag från olika branscher och med olika utmaningar och möjligheter – men alla är samlade i en framtidstro kring vår region

Så har 13 december passerat igen. Utöver att datumet för tankarna till Lucia så innebär att det var sju månader sedan jag tillträdde som vd för Östsvenska Handelskammaren. Tid är speciellt, ur ett perspektiv känns det som jag knappt börjat samtidigt som jag har svårt att komma ihåg hur en typisk dag på min förra arbetsplats egentligen såg ut.

Jag har ägnat min första tid på Handelskammaren att träffa väldigt, väldigt många av våra medlemsbolag och samarbetspartners i hela vår region. Branscherna som företagen verkat i har varierat lika mycket som bilden av utmaningar och möjligheter. Det som slår mig allra mest är den starka framtidstron och vilja till utveckling och tillväxt som finns i vår region. Jag tänkte passa på att lyfta fram några särskilda besök och möten som fastnat lite extra.

Första exemplet handlar om industrihistoria och utveckling. När man tänker företag och tillväxt är det enkelt att fokusera på våra större städer och utmaningarna där i form av service, kompetens och infrastruktur. Men vi har så många fina bolag i vår region som verkar i mindre samhällen men som också är beroende av fungerande infrastruktur och offentlig service. Så mitt första exempel är Stafsjö Valves i Nyköpings kommun där Maria Persson är VD. Historien om Stafsjö började 1666 och tillverkning av kanoner under cirka tvåhundra år. Idag är bolaget världsledande på skjutspjällsventiler för krävande industriella processer.

Mitt andra exempel handlar om oro för energi och vilja till grön omställning. När jag pratar med företag hör jag att det just nu finns en stor oro över ökade kostnader för el och om effekten kommer att räcka till. I centrala Norrköping har just nu Holmen Energi en informativ utställning om deras vilja att investera i hållbar energi i skogar som bolaget äger. Sverige har och har haft en konkurrensfördel med billig el som passar vår basindustri. Låt oss hoppas att en av valfrågorna 2022 kommer att handla om hur den el och effekt som kommer att krävas för vår gröna omställning kan skapas. Alla prognoser jag sett pekar på kraftig ökning av efterfrågan på el och effekt – fast jag ser inte var den ska produceras…

Det tredje exemplet handlar om trygghet och företagens vilja att bidra. För att öka vår kompetens kring trygghetsfrågor träffade jag för några veckor sedan tillsammans med några medlemsbolag Ulrika Herbst, polischef för region Öst. Åtgärder som ökar trygghet är exempelvis att säkerställa att leverantörer (och underleverantörer) har arbetskraft med tillstånd att arbeta i Sverige och betalar skatt/moms, att det finns rutiner som minskar risken att utsättas för felaktiga utbetalningar och att aldrig ge upp satsningar i stadsdelar på grund av inbrott/skadegörelse. Detta möte markerade starten på Handelskammarens relation med Polisen på regional nivå, vi kommer att fortsätta den till våren.

Sista exemplet handlar om infrastruktur. Ostlänken, flyg och vägar är frågor vi har en hög prioritet på. Förra veckan besökte jag ett vintrigt och snöigt Visby. Ett konkret exempel som vi nu arbetar med är statens upphandling av ny färjetrafik till och från Gotland. För Gotlands näringsliv kommer vi i vårt remisskrav att föra fram krav på grön omställning utan att tumma på kraven att transporterna ska vara snabba, säkra med hög frekvens. En slutlig reflexion utifrån Trafikverkets förslag är också: är staten verkligen en bättre aktör att hantera färjetrafiken än privata rederier?

Detta var en kort inblick i mina första 7 månader på Handelskammaren och några frågor som är aktuella. Jag behöver bli bättre på att förstå era verksamheter och utmaningar. Hör gärna av er om ni vill att jag besöker er – jag ser fram emot det! Nu hoppas jag att ni alla får en härlig jul med nära. Vi syns 2022!

Simon Helmér, vd
Östsvenska Handelskammaren

Relaterade #Krönikor

Framtidens infrastruktur: Utmaningar och möjligheter i Trafikverkets inriktningsunderlag 

Krönikor

I den senaste redogörelsen från Trafikverket om infrastrukturplaneringen för perioden 2026-2037 framträder en bild av både möjligheter och utmaningar. Med...

Så ska 2024 bli bättre än 2023

Krönikor

Förra året bjöd onekligen på en del mörker och kännbara utmaningar också här i vår region. Samtidigt har vi många...

Omtag svensk järnväg

Krönikor

Det bjöds på stark uppställning från SJ, Trafikverket, näringslivet och politiken under förmiddagens seminarium ”Omtag svensk järnväg”. ESIC:s projektledare Charlotta...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

12 mars, 2024

Inspirationslunch – förbered din exportsatsning

Funderar du på export? Är ditt företag på väg att växa internationellt? Varmt välkommen till...

katrineholm2

4 april, 2024

Trade Talks – India

Trade Talks by Swedish Chambers is a joint initiative by the regional Chambers of Commerce in Sweden...

Indien
Nyhet
balt

Studiebesök Fehmarn Bält och Lübeck

Infrastruktur

Fehmarn Bält-tunneln är ett av Europas största pågående byggprojekt. I dagarna två åkte vi söder ut för att titta närmare...

Nyhet
balt

Studiebesök Fehmarn Bält och Lübeck

Infrastruktur

Fehmarn Bält-tunneln är ett av Europas största pågående byggprojekt. I dagarna två åkte vi söder ut för att titta närmare...

Nyhet
217A2842

Så påverkar Fehmarn Bält-tunneln den östsvenska regionen: ”Många förstår inte vidden”

Infrastruktur

Just nu byggs Fehmarn bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland. En 18 kilometer lång undervattenstunnel som bland annat gör att man...

Nyhet
EO1A6990

Effektivare tillståndsprocesser: En gemensam strävan i Östergötland

Nyheter

”Kickstart” var ordet, när Handelskammaren tillsammans med Cleantech Östergötland och länsstyrelsen samlade drygt 50 företagare på LINK Business Center för...