Östsvenska Handelskammaren

Två historiska ögonblick

Det klassiska spadtaget blev istället en passande cermoni med rälsläggning under byggstarten av Kardonbanan på måndagen. Infrastrukturminister Tomas Eneroth, kommunstyrelsens ordförande i Norrköping Lars Stjernkvist och trafikverkets generaldirektör Lena Erixon drog rälsbiten på plats. Med viss hjälp av en stark maskin.

IMG 1420

– Kom ihåg nu, vi har inte byggt så här mycket järnväg på hundra år i Sverige, så ha förståelse för om vi är lite fumliga, sa Lars Stjernkvist skämtsamt när man höll i tåtarna som drog rälsen på plats.

Och visst var det en tidvis uppsluppen stämning under denna heldag kring Kardonbanan som ägde rum på Louis De Geer och på plats ute i hamnen. Men många var också lite tagna av det historiska ögonblicket. Kardonbanan, är början på många stora moderniserande förändringar i infrastrukturen de kommande årtiondena i vår region.

– Efter 15 år av arbete för väldigt många människor känns det väldigt bra att vi kan sätta igång med det här viktiga projektet, sa generaldirektör Lena Erixon på Trafikverket.

–  Jag har under åren fått övertyga så många om att detta verkligen blir av. Efter idag har jag bildbevis, sa Lars Stjernkvist.

Kardonbanan, godsspåret som är absolut nödvändigt för att senare kunna påbörja Ostlänken kommer att löpa mellan Åby och Händelö i Norrköping och beräknas vara färdig om tre till fyra år. Det spanska bolaget Rover Alcisa deltog i byggstarten – företaget har vunnit upphandlingen av Kardonbanan och kommer nu att inleda arbetet på Malmölandet.

På eftermiddagen höll Östsvenska Handelskammaren i ett event tillsammans med Norrköpings kommun med ämnen som hamnens utveckling, presentation av planen för Kardonbanan samt presentation av utförarna Rover Alcisa.

Eftermiddagen inleddes med ett annat historiskt ögonblick. Då samlades kommuner och regioner för att underteckna det utarbetade avtalet med Sverigeförhandlingen. I korta drag innebär avtalet att parterna lovar att bidra med en halv miljard kronor till byggandet av Ostlänken, samt att parterna kommer att bygga 55 000 nya bostäder.

Arbetet med Kardonbanan är inlett, Ostlänken kommer näst. En lång tid av byggnationer i Norrköping och i hela regionen.

-Nu är det 15 år av stök som väntar sa Lars Stjernkvist. Vi kommer att ha ett gigantiskt byggprojekt på gång och vi måste vara bra på att kommunicera ut till invånarna varför vi gör detta och vad det kommer att ge för goda effekter, sa han.

 

underskrift3

 

Om kardonbanan:

Med den nya godsjärnvägen och flytten av den gamla godsbangården från centrala Norrköping till Malmölandet, frigörs utrymme för både Ostlänkens spår genom Norrköping och för stadsutveckling med nya bostäder och verksamheter. Samtidigt ökar kapaciteten på järnvägen för frakt av gods. Projektet drivs av Trafikverket tillsammans med Norrköpings Kommun och i samband med byggandet av Kardonbanan behöver kommunen bygga om det kommunala vägsystemet på Malmölandet. Utöver Kardonbanan och flytten av godsbangården kommer sex stycken korsningar att byggas där bil-, gång- och cykelvägar samt järnvägsspår korsar varandra i skilda plan. En ny järnvägsbro kommer därtill att byggas vid passagen över Motala Ström samt en gång- och cykelbro över Strömmen. 

 

FullSizeR1 IMG 1409 IMG 1413

Relaterade #ESIC

16 maj, 2024

ESIC-lunch i Linköping 16 maj

Den 16 maj är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

Studiebesök Fehmarn Bält och Lübeck

ESIC

Fehmarn Bält-tunneln är ett av Europas största pågående byggprojekt. I dagarna två åkte vi söder ut för att titta närmare...

Så påverkar Fehmarn Bält-tunneln den östsvenska regionen: ”Många förstår inte vidden”

ESIC

Just nu byggs Fehmarn bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland. En 18 kilometer lång undervattenstunnel som bland annat gör att man...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
snabbtag

Yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026—2037, diarienummer LI2023/03919