Östsvenska Handelskammaren

Tydligt och rejält rutet till Ostlänkens försvar

Vi hoppas att tillträdande och nästkommande regeringar inser vikten av stabilitet och konsekvens i fattade beslut gällande järnväg, men också vägar, flygplatser och hamnar, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot.

Debattartikel publicerad i Södermanlands Nyheter den 20/10 -2022

I början av oktober ljöd ett genmäle från East Sweden-regionen, så kraftfullt att det gav omedelbart eko uppe i Stockholm. Nej, var inte lejonen på Kolmården som morrade. Det var den samlade regionen som röt ifrån mot försöket till förvirring kring Ostlänken. Upprinnelsen var en så kallad följdmotion av trafiktalespersonerna från det nya regeringsunderlaget M, KD, L och SD. De fyra partierna enas i ett motstånd mot vad de benämner höghastighetsjärnväg.

Först annonserades att Ostlänken skulle ingå i den översyn som partierna vill genomföra av de av den förra regeringen framlagda planerna på ny stambana genom södra Sverige. Skyndsamt klev företrädare för det offentliga – från höger till vänster – liksom det privata näringslivet i Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköping med omnejd ut till försvar för Ostlänken. Vissa var skarpare i tonen än andra, men budskapet var unisont: Ostlänken står på egna ben och handlar främst om regional tillväxt och arbetsmarknadsförstoring. Den överutnyttjade kapaciteten längs tillväxtstråket mot Stockholm gör att upprustning av befintliga spår är långt ifrån tillräckligt. Nya spår krävs.

LÄS MER: Vi förutsätter att Ostlänken ligger fast

Stadsutvecklingen som följer med 55 000 nya bostäder, nya stationslägen samt tillväxt och nyetablering i våra kommuner har kommit alldeles för långt i planering och faktisk byggnation för att grusas. I samtliga kommuner längs stråket har nya planer för stadsutveckling påbörjats. I Nyköping har till exempel förverkligandet av en ny tågstation i centrum, samt en vid Skavsta flygplats, inletts. I Norrköping är Kardonbanan, en bibana till Ostlänken, invigd och klar.

Vår enhälliga övertygelse gav effekt – bara timmar efter offentliggörandet, backade motionärerna från sitt ursprungliga budskap. Ostlänken blir av. Emellertid är förvirrande budskap av det här slaget det sista som stora och samhällsutvecklande projekt behöver. Ska privata och offentliga investerare våga satsa långsiktigt krävs detsamma från våra beslutsfattare. Politisk ryckighet skadar svensk transportplanering.

Vi hoppas att tillträdande och nästkommande regeringar inser vikten av stabilitet och konsekvens i fattade beslut gällande järnväg, men också vägar, flygplatser och hamnar. Infrastruktur är hjärtat i svenskt näringsliv och infrastrukturplaner kräver mer än en mandatperiods framförhållning. Den gränsöverskridande kraften och enigheten bakom Ostlänken stärker oss som attraktiv och tillväxtorienterad region. Arbetet fortsätter – bra rutet!

Simon Helmér, vd Östsvenska Handelskammaren
Charlotta Elliot, projektledare East Sweden Infra Cluster, Östsvenska Handelskammaren

Relaterade #Näringspolitik

Exportföretag i regionen håller tillbaka – osäker omvärld och EU-val påverkar

Näringspolitik

Exportmarknaden i Östergötland, Sörmland och Gotland präglas av försiktighet, visar en ny konjunkturenkät från Östsvenska Handelskammaren. Trots stabil exportförsäljning planerar...

Dubbla hjärtslag för Almedalsveckan

Näringspolitik

Att vara på plats och lyfta näringslivets viktigaste frågor i Almedalen, är en självklarhet för Östsvenska Handelskammaren. Almedalen Sveriges största...

Toppolitiker besökte Handelskammaren inför EU-valet

Näringspolitik

Med fokus på att öka kunskapen och engagemanget inför valet till Europaparlamentet den 9 juni, har vi på Östsvenska Handelskammaren...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Positiva vindar i regionens hamn

Internationell handel

Norrköpings hamn är ett logistiskt centrum för hela regionen. Just nu genomgår hamnen stora förändringar som kommer innebära en ökad...

25 oktober, 2024

Teknikens Demokratisering- Så ökar du värdet i bolaget genom teknik!

Välkommen på en frukost där vi tillsammans med Adrian Rosca (praktisk AI-strateg, entreprenör och senior...

11 oktober, 2024

Trygg ledare i svåra men nödvändiga samtal

Kristina Bähr är läkare, chefshandledare, författare och denna morgon berättar Kristina om några av de...

Nyhet

Positiva vindar i regionens hamn

Internationell handel

Norrköpings hamn är ett logistiskt centrum för hela regionen. Just nu genomgår hamnen stora förändringar som kommer innebära en ökad...

Nyhet
Montage med Maria Björk Hummelgren och riksbankschef Erik Thedéen.

Väntar ljusare tider i höstmörkret? 

Krönikor

Lågkonjunktur råder i svensk ekonomi, men återhämtning står för dörren. Det menar Finansdepartementet i en färsk prognos och enligt finansminister...

Nyhet

Exportföretag i regionen håller tillbaka – osäker omvärld och EU-val påverkar

Internationell handel

Exportmarknaden i Östergötland, Sörmland och Gotland präglas av försiktighet, visar en ny konjunkturenkät från Östsvenska Handelskammaren. Trots stabil exportförsäljning planerar...