Östsvenska Handelskammaren

Vad får dig att passera gränsen?

Förra veckan pratade jag med ett medlemsföretag vid kaffemaskinen, ett företag som till största delen gör sina affärer inom landet. Vi var i Linköping för dagen och jag undrade om han gjorde mest affärer norrut eller söderut? Norrut, svarade han, men började sedan fundera. Det finns egentligen ingen bra anledning till att de inte har kunder söderut. Det berodde nog mest på tradition och hur ägarnas egna nätverk såg ut. När han funderade vidare kom han fram till att det nog egentligen fanns många företag söderut som skulle passa deras företag som kunder eller som partners.

Nyligen bjöd vi tillsammans med Vision East Sweden och Länsstyrelserna i Jönköping och Östergötland samt Handelskammaren i Jönköping in till samtal om arbetsmarknadsregionen mellan Jönköping och Linköping. När höghastighetståg binder samman Sveriges två största städer och de medelstora städerna däremellan, kommer regionerna närmre varandra och det finns en anledning för näringslivet att redan nu börja knyta kontakter och öppna upp söderut, om man inte redan gjort det. Hela sträckan från Stockholm till Göteborg är ett pärlband av kommuner över 100 000 invånare och med utgångspunkt från dessa kommuner når du majoriteten av Sveriges BNP inom 3 timmar.

Administrativa gränser känns inte när man passerar dem med bil eller tåg. Men de finns i allra högsta grad mentalt. De påverkar vilken samhällsinformation varje individ nås av, vilka politiska budskap och reklamkampanjer man nås av och vilken offentlig service som erbjuds i första hand. Allt detta blir förstås bättre i digitaliseringens tidevarv, men även där fångas vi i våra egna universum tack vare filterbubblor och relaterade sökningar.

Så vad får dig att passera gränsen? Hur stort område relaterar du till i din affär? Tänk om din nästa affär finns där du inte tidigare letat? Hur framgångsrik man blir är som bekant en kombination av vad man kan åstadkomma och vilka man känner.

Just nu letar vi efter exempel på möten över gränserna! Gärna möten som lett till ett oväntat bra resultat. Har du en bra historia? Maila gärna mig eller vår content manager Ulrika Andåker.

I övrigt hoppas vi att du fått en fantastisk start på 2018!

 

Johanna Palmér,

Vd Östsvenska Handelskammaren

Relaterade #Nyheter

Ett år till valet

Nyheter

Söndag den 13 september 2026 går Sverige till val. Det innebär att vi har knappt ett år kvar till valdagen,...

Lagt kort ligger inte – tungt besked för vår region  

Nyheter

Under tisdagen presenterade Trafikverket sitt förslag till ny nationell plan för transportinfrastruktur för åren 2026 till 2037. Efter pressträffen kom...

Maria Björk Hummelgren om regeringens budget

Nyheter

"Vi välkomnar regeringens fokus på arbete och tillväxt, men saknar de långsiktiga reformerna för stärkt svensk konkurrenskraft.", säger Maria Björk...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Väntelista

14 oktober, 2025

Lunchträff med statsminister Ulf Kristersson

Östsvenska Handelskammaren välkomnar statsminister Ulf Kristersson. Under sina tre år vid makten har mycket hänt...

Nyhet
Maria Björk Hummelgren, Charlotta Elliot och Simon Helmér

OACCEPTABELT ATT OSTLÄNKEN FÖRSENAS

Debattartiklar

Trafikverkets besked att skjuta på tidsplanen för de nya dubbelspåren innebär förlorad tillväxt och konkurrenskraft i vår region. Arbetet måste...

24 oktober, 2025

Nätverksfrukost

Välkommen till vår populära nätverksfrukost. Starta dagen på bästa sätt genom att möta andra engagerade...

Nyhet
Maria Björk Hummelgren, Charlotta Elliot och Simon Helmér

OACCEPTABELT ATT OSTLÄNKEN FÖRSENAS

Debattartiklar

Trafikverkets besked att skjuta på tidsplanen för de nya dubbelspåren innebär förlorad tillväxt och konkurrenskraft i vår region. Arbetet måste...

Nyhet

Ett år till valet

Krönikor

Söndag den 13 september 2026 går Sverige till val. Det innebär att vi har knappt ett år kvar till valdagen,...

Nyhet

Lagt kort ligger inte – tungt besked för vår region  

Infrastruktur

Under tisdagen presenterade Trafikverket sitt förslag till ny nationell plan för transportinfrastruktur för åren 2026 till 2037. Efter pressträffen kom...