Östsvenska Handelskammaren

Vadå Kina-strategi?

Krönika Anna Axelsson

Under min vecka i Kina nyligen fick jag tillfälle att omvärdera många av mina förutfattade meningar om detta gigantiska land. Tillsammans med aktörer från Linköpings Kommun, Science Park Mjärdevi och flera av regionens företag deltog jag på en delegationsresa för att lära mer om landet och bygga nätverk för eventuella framtida samarbeten.

Att det var stort både geografiskt och befolkningsmässigt visste jag förstås om men att hälften av jordens befolkning bor inom en radie av 5 timmars flygresa från Shanghai kände jag inte till.

Att tillväxttakten och den ekonomiska utvecklingen gått fort hade jag hört,  men jag fick lära mig att flera av regionerna i Kina har betydligt högre BNP än många länder i Europa och även om tillväxttakten mattats något ligger den fortfarande på runt 7 procent (att jämföra med ca 2 procent för Europa och USA). Ett annat belysande exempel på köpkraft i detta jätteland är att bara ”spa-marknaden” omsätter mer än hela Polens bilmarknad.

Förändringstakten kunde man nästan ta på när man såg alla byggarbetsplatser och kranar. Shanghai som vi bland annat besökte – nu en megastad med ca 25 miljoner invånare och världens största hamn, men på bilder från 1990 ser det mer ut som en sömning småstad à la Linköping omgiven av gröna fält. Trots storleken var det otroligt lugnt, ingen störande trafik letade sig in på hotellet och i parkerna var det mest pensionärer som spelade badminton, lyssnade på musik och tog hand om sina barnbarn.

Hur var det då med alla piratkopierade kläder, väskor och klockor? Såg inte mycket av det utan fick istället ta in att vi kanske måste acceptera att kopian framtagen i Kina är bättre än originalet. Ett exempel på detta är den av alla använda appen Wechat som har mycket mer funktioner än motsvarigheten Whatsup. Det är långt ifrån bara skräp som kommer från Kina utan många innovativa lösningar tas fram. Man har ett system för innovation som bland annat bygger på att de inte vill vara beroende av andra länder ”Made in China 2025”. Vi besökte flera Scienceparks som vill attrahera innovativa företag från hela världen. Här kan våra Linköpingsföretag åka ner och sitta i spännande miljöer under några månader.

Vi besökte också södra Kina och det som går under namnet ”Pearl River Delta” eller ”Great Bay Area” och är den kinesiska motsvarigheten till ”The Bay Area – Silicon Valley”. Här har Linköpings kommun under 19 år byggt upp mycket värdefulla nätverk och kontakter med sin vänort Guangzhou som är ännu en stor stad med dryga 15 miljoner invånare och granne med high-tech staden Shenzhen dryga 12 miljoner invånare. I detta område tillverkas 90 procent av all elektronik i världen!

Men vad betyder allt detta för Sverige och svenska företag?  Jo det spelar ingen roll hur små vi är vi kommer ändå att bli påverkade. I dagsläget är det bara 3-4 procent av vår export som går till Kina och det skulle kunna vara mycket mer. Det går inte stänga ute Kina istället bör vi vara med och se vad de investerar i och hur vi berörs. Som de är nu vet de mer om oss än vi vet om dem.

Flera av våra nordiska grannländer har sedan länge en Kinastrategi och har etablerade innovationscenter på plats (Finland redan för 12 år sedan) så här ligger vi långt efter. Dags för Sverige att ta samma ansvar!

[skribent medarbetare=”Anna Axelsson”]

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

”Det blir en sommar i år också”

Christer Bruzelius är vd för Destination Gotland, färjebolaget som tar människor mellan ön och fastandet. Det har varit en minst...

Framtidsstipendiet 2020 utdelat till lovande unga

Sju värdiga vinnare fick i år vårt framtidsstipendium. Med intresse för allt ifrån AI, programmering och astrofysik var dessa ungdomar...

Vi söker Ansvarig Näringslivsutveckling

Har du mångårig ledarerfarenhet från näringslivet? Drivs du av att skapa hållbara förutsättningar för näringslivets utveckling och tillväxt? Är du...