Östsvenska Handelskammaren

Välbesökt kompetensfrukost med besöksnäringen

Likt många andra branscher brottas besöksnäringen med utmaningen att hitta rätt kompetens. Samtidigt är det en av de mest växande branscherna i Sverige. För närvarande är 202 000 personer sysselsatta inom hotell-, restaurang eller övrig branschverksamhet.

– Besöksnäringen omsatte 377 miljarder kronor förra året, en ökning med 6 procent från 2017. 134 miljarder kom från utländska turister. Vår bransch växer tre gånger så fort som övrigs arbetsmarknaden, sa Magnus Dahlin, general manager på Villa Fridhem och ledamot i Visitas regionstyrelse.

I samarbete med Norrköpings kommun erbjuder Östsvenska Handelskammaren under hösten kompetensfrukostar i syfte att sammanföra företrädare för näringen med utbildningsväsendet för att belysa behov, möjligheter och tillfällen för samverkan och dialog. Thomas Hallgren från Östgöta Kök var en av dem som deltog.

-Utmaningen med att hitta nya medarbetare är vårt största problem. En sak som vi måste göra är att bli bättre arbetsgivare och visa att vår bransch inte är vad den har varit. Vi har möjligheter att erbjuda praktikplatser och att utbilda internt, sa han.

En aktör som tagit saken i egna händer är Choice Hotels, som startat en lärlingsutbildning där de garanterar jobb till alla som går den.

-Vi hoppas förstås att de som går utbildningen vill stanna hos oss, eller i alla fall i branschen, sa Jacob Corlin, general manager Quality Hotel The Box som ingår i Choicekedjan. Kompetensbehovet inom vår bransch uppgår till 45 800 personer fram till år 2025. Men det är svårt att locka ungdomar till utbildningarna, så många lägger ner. Vi vill istället möta näringens behov och startar en utbildning.

Även Nyströmska skolan i Söderköping har en management- och besöksnäringstutbildning där de framtida arbetsgivarna är med och påverkar utbildningens innehåll. En annan möjlig väg till kompetens är via Arbetsförmedlingen. Företagsrådgivare Fia Blixt tipsade om näringens möjlighet att skräddarsy utbildningar, praktikplatser och rekryteringsträffar. Viktoria Ay från EURES berättade om möjliga vägar att hitta kompetensen utomlands.

Kolmården är en stor arbetsgivare i regionen och de berättade om sina vägar för att locka nya och återvändande medarbetare. Inom Park och Resort finns många olika yrkeskategorier – från kock och servicepersonal till skådespelare och djurskötare. Och karriärvägarna i denna framtidsbransch.

-Vi är en lojal näring. Vi kan inte flytta vår verksamhet, så vi behöver locka kompetensen hit – inte flytta dit den finns, sa Magnus Dahlin.

Relaterade #Nyheter

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Nyheter

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...

USA-experten Taimaz Ghaffari: ”Idag måste politiker funka i poddmediet”

Nyheter

Hur påverkar podcasts, TikTok och amerikanska techjättar den svenska samhällsdebatten? USA-experten Taimaz Ghaffari besökte Handelskammaren för andra gången och gav...

Östsvenska Handelskammaren och Sveriges Kommunikatörer inleder samarbete

Nyheter

Partnerskapet lägger grunden för återkommande aktiviteter som samlar medlemmar kring aktuella kommunikationsfrågor, relationsbyggande och kompetensutveckling. Första gemensamma träffen genomfördes nyligen...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

12 november, 2026

Årsavslutning: Nätverket för kommunikations- eller marknadsansvariga

Nätverket för dig som är en drivande kraft inom kommunikation eller marknadsföring på ditt företag...

20 januari, 2026

Årsstart: Nätverket för kommunikations- eller marknadsansvariga

Nätverket för dig som är en drivande kraft inom kommunikation eller marknadsföring på ditt företag...

28 maj, 2026

Nätverket för kommunikations- eller marknadsansvariga

Nätverket för dig som är en drivande kraft inom kommunikation eller marknadsföring på ditt företag...

Nyhet

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Krönikor

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...

Nyhet

USA-experten Taimaz Ghaffari: ”Idag måste politiker funka i poddmediet”

Nyheter

Hur påverkar podcasts, TikTok och amerikanska techjättar den svenska samhällsdebatten? USA-experten Taimaz Ghaffari besökte Handelskammaren för andra gången och gav...

Nyhet

Östsvenska Handelskammaren och Sveriges Kommunikatörer inleder samarbete

Nyheter

Partnerskapet lägger grunden för återkommande aktiviteter som samlar medlemmar kring aktuella kommunikationsfrågor, relationsbyggande och kompetensutveckling. Första gemensamma träffen genomfördes nyligen...