Östsvenska Handelskammaren

Stjärnägg i Linköping säljer 600 miljoner ägg varje år

99 procent av Sveriges befolkning konsumerar produkten, 240 per person och år äter vi. Vi pratar om ägg. Och vi har pratat med Håkan Burlin, vd på Stjärnägg som är en av tre stora äggleverantörer i Sverige om äggets roll i klimatfrågan och hur det kommer sig att man säljer svenska Stjärnägg i mellanöstern.

Jag kokar mig ett ägg om dagen. Det ska koka i fyra minuter, varken mer eller mindre. Mer än så tänker jag inte på ägg. Tills nu. För aldrig trodde jag att jag skulle kunna bli så intresserad av ägg som jag blivit. Men det går inte att bli annat när man hör Håkan Burlin, vd på Stjärnägg berätta om företaget.
– Jag har varit vd för Stjärnägg i tolv år och älskat mitt jobb nästan varje dag.

Stjärnägg är ett gemensamt ägt marknads- och säljbolag som ägs av de fyra stora packerier KG:s Ägg, Thuressons hönseri, Täljestad Ägg och Västkusägg. Alla belägna i södra och mellersta Sverige.
– År 2002 gick tio lokala äggleverantörer samman och bildade Stjärnägg. Idag ägs man av fyra – alla entreprenörsdrivna lantbruk.

Stjärnägg omsätter 650 miljoner, har sju anställda och säljer varje år 600 000 000 ägg. Och man säljer inte bara ägg, utan också förädlade produkter som äggpasta, äggröror och pastoriserade ägg. Dels under det egna varumärket, dels under detaljhandelns egna varumärken.
-Våra kunder finns främst inom dagligvaruhandeln, industrin och foodservice.

Danmark och Dubai

De flesta äggen säljs i Sverige. Men sedan fem år tillbaka även i Dubai och det under det egna varumärket.
– Landet har ingen egen jordbrukssektor, men i Dubai bor och lever många västerlänningar som precis som vi efterfrågar ekologiska ägg från frigående höns.

Sedan förra året finns man också i Danmark, under varumärket Stjerneegg. Stjärnägg på danska. Ett joint venture bolag med lokala jordbruksentreprenörer. En satsning som fallit väl ut.
– Redan första året omsatte vi 30 miljoner.

Alltid populärt med ägg

Oavsett pandemi eller inte, vilka de rådande matlagningstrenderna är eller debatter om klimatpåverkan så är ägg alltid populärt. Totalt konsumerar 99 procent av befolkningen ägg och vi äter i snitt 240 ägg per person och år.
– Vi har en fantastisk produkt! Något som nästan alla konsumerar, som är en bra proteinkälla och har låg miljöbelastning. Ägg är dessutom en av få animaliska produkter som vi i Sverige är 100 procent självförsörjande på.

Men det finns också utmaningar. Dagligvaruhandelns prispress är en.
– Ägg är ett billigt livsmedel men ändå råder en ständig prispress. Vår uppgift är att se till att våra producenter får rätt ersättning – att bönderna får betalt. En annan är hållbarhet.

– Hållbarhet är en grundförutsättning för oss och vi jobbar hårt med det. Exempelvis ligger alla våra producenter nära packerierna som i sin tur ligger nära de större lagren. Allt för att minimera transporterna. Våra förpackningar är också mestadels gjorda av returfiber. Vi har en liten del plast kvar, något vi håller på att arbeta bort. Vi måste minimera, på alla sätt, saker som tär på våra resurser.

Framtiden ser ljus ut för Stjärnägg. Med filosofin ”Det traditionella jordbruket på ett effektivt sätt” kommer Stjärnägg fortsätta att serva oss i Skandinavien med ägg.
– Vi har en produktion som vi kommer fortsätta utveckla från en redan bra nivå, avslutar Håkan.

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Kvinnlig vd ger mer jämställd bolagsstyrelse

De bolag som har en kvinnlig vd har sannolikt en mer jämställd styrelse än om vd:n är en man. De...

Almroths växer i logistikens Mekka

Hör du till dem som kopplar Almroths-loggan till flyttgubbar och flyttkartonger? Jo, det stämmer visserligen fortfarande, men idag är Almroths...

Nytt vd- och ledarnätverk.

Östsvenska Handelskammarens Vd- och ledarnätverk är ett kompetenshöjande och strategiskt nätverk som riktar sig till företagsledare, som tillsammans med andra...