Östsvenska Handelskammaren

”Våra produkter syns oftast inte men finns lite överallt!”

Fleximark AB i Nyköping har mer än 35 års erfarenhet av att utveckla och tillverka märksystem för  kabel, ledare och komponenter.

Idag säljer man till hela världen och deras produkter finns i bland annat operahuset i Oslo, Mall of Scandinavia, Emporia, Karolinska universitetssjukhuset, på broar och järnväg.

Företaget startade 1978 i Lund då man såg ett behov av att märka kablar vid olika byggprojekt, idag är företaget etablerat med huvudkontor och produktion i Nyköping.

Grunden i företaget och konceptet bygger på, likväl nu som när företaget startade, kvalitativ kabelmärkning, säger Claes Johansson, platschef på Fleximark AB. I de flesta byggprojekt krävs märkning av olika slag och det är där vi hjälper till fortsätter Claes.

Företaget ligger vackert beläget i närheten av Nyköpings hamn med utsikt över vattnet och idag arbetar 15 anställda i i produktion och på kontoret.

Vi tillhör en stor koncern men vi är ändå ett litet företag. Vid arbetstoppar stödjer vi varandras funktioner, som en kvalitetssäkring för att vi alltid ska kunna leverera.

Fleximark tillhör sedan 20 år tillbaka den tyska koncernen Lapp Group, som är en av världens ledande leverantörer av kabel och kabeltillbehör.

Lapp Group är ett familjeägt företag med 100 internationella bolag och 40 säljkontor med över 3000 anställda över hela världen.

Fleximark omsatte 2015 27 miljoner kronor där 44% av försäljningen sker på den svenska marknaden. Resten går på export.

Gällande vår export så säljer vi nästan uteslutande till olika ”lappbolag” (bolag inom Lapp Group) i olika länder som i sin tur säljer vidare till slutkund.

Fleximarks produkter finns bland annat i operahuset i Oslo, Mall of Scandinavia och Emporia.

– Våra produkter syns oftast inte men finns lite överallt, avslutar Claes.


fleximark_logo_4c

 

Relaterade #Nyheter

Topp 10 mest lästa artiklar under 2025

Nyheter

Här är de tio mest besökta artiklarna hos Östsvenska Handelskammaren 2025. Listan visar vilka frågor som väckt störst intresse på...

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Nyheter

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...

USA-experten Taimaz Ghaffari: ”Idag måste politiker funka i poddmediet”

Nyheter

Hur påverkar podcasts, TikTok och amerikanska techjättar den svenska samhällsdebatten? USA-experten Taimaz Ghaffari besökte Handelskammaren för andra gången och gav...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Fåtal platser

15 januari, 2026

Vilka östgötar har mest makt på sociala medier?

Nu släpps årets Maktbarometer för Östergötland som presenterar regionens mest inflytelserika konton på sociala medier....

12 februari, 2027

Save-the-date! Internationell handel och globala utsikter i fokus

Save-the-date! En dag fylld av insikter, nätverk och strategier för dig som arbetar med internationell...

Nyhet

Topp 10 mest lästa artiklar under 2025

Nyheter

Här är de tio mest besökta artiklarna hos Östsvenska Handelskammaren 2025. Listan visar vilka frågor som väckt störst intresse på...

Nyhet

Topp 10 mest lästa artiklar under 2025

Nyheter

Här är de tio mest besökta artiklarna hos Östsvenska Handelskammaren 2025. Listan visar vilka frågor som väckt störst intresse på...

Nyhet

BILDKRÖNIKA: Ministerbesök, Almedalen och medlemsmingel – 2025 i bilder

Infrastruktur

Nu är det dags att summera 2025. Året innebar bland annat ett flertal ministerbesök, en fantastisk arena i Almedalen och...

Nyhet

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Krönikor

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...