Östsvenska Handelskammaren

Världens största handelsavtal väntas ge liten effekt i Sverige och EU

Världens hittills största frihandelsavtal RCEP, som omfattar Kina, Japan, Sydkorea, Australien, Nya Zeeland och de tio ASEAN-länderna*, signerades nyligen. Frågan är hur detta kan påverka Sverige och EU.

Parterna som ingår i Regional Comprehensive Economic Partnership (RCEP) omfattar cirka 2,1 miljarder människor motsvarande nästan en tredjedel av världens befolkning och 30 procent av världens BNP. Det innebär att avtalet är världens hittills största frihandelsavtal. Nu väntar godkännande av ländernas parlament innan avtalet kan träda i kraft. Det krävs att minst sex Asean-länder och tre av de övriga länderna ratificerar avtalet.

Förutom tullsänkningar innehåller avtalet bland annat överenskommelser om handelsprocedurer, e-handelsregler och immaterialrätt. Det omfattar inte miljöskydd och arbetsrättsliga frågor. Däremot ger de liberaliserade gemensamma ursprungsreglerna i avtalet parterna en möjlighet att fördjupa de regionala värdekedjorna. Avtalet utgör därför ett viktigt steg för den ekonomiska integrationen i regionen.

Avtalet väntas ge en inkomstökning på 0,4 procent fram till 2030 för RCEP-länderna. De största vinnarna beräknas bli Sydkorea och Japan, som förväntas få en inkomstökning på 1 procent. För Kina väntas den positiva effekten av handelsavtalet bli mindre än den negativa effekten av handelskriget med USA. Dock kan avtalet möjligtvis mildra effekten av handelskriget något.

RCEP gruppen bildar tillsammans en av Sveriges större handelspartners och utgör cirka 10 procent av vår varuhandel med omvärlden, vilket är drygt dubbelt så mycket som vår handel med Storbritannien. Baserat på andra liknande avtal så har det visat sig att regionala avtal oftast bidrar till ökad handel mellan de ingående parterna, men att effekten på länder utanför avtalet inte är särskilt stor. Ibland kan utomstående länder faktiskt gynnas. Beräkningar som gjorts visar att RCEP kan bidra till en inkomstökning på 0,1% för Europa fram till år 2030.

Utifrån från tidigare lärdomar och de beräkningar som gjorts så kan man anta att avtalet troligtvis inte kommer att påverka svenska eller EU-företag i så stor omfattning. Tiden får utvisa om det är så eller vad effekten faktiskt blir.

*ASEAN står för Association of South East Asian Nations (organisation vars mål är att öka den ekonomiska tillväxten i medlemsländerna). Länderna som ingår är Indonesien, Malaysia, Filippinerna, Singapore, Thailand, Myanmar (tidigare Burma), Kambodja, Laos, Brunei och Vietnam.

/Anna Rehncrona, ansvarig näringslivsutveckling Östsvenska Handelskammaren

Relaterade #Internationell handel

20 januari, 2026

Nätverksträff med Skeppningsnätverket

Välkommen till Handelskammarens nätverk för dig som arbetar med internationell handel!

17 februari, 2026

Trade Talks – Germany

This webinar will highlight both the challenges and opportunities that the evolving German market presents,...

20 februari, 2026

Företagsanpassade utbildningar

Datum och innehåll helt utifrån era önskemål! Tillsammans med handplockade experter ur Handelskammarens stora nätverk...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

12 november, 2026

Årsavslutning: Nätverket för kommunikations- eller marknadsansvariga

Nätverket för dig som är en drivande kraft inom kommunikation eller marknadsföring på ditt företag...

20 januari, 2026

Årsstart: Nätverket för kommunikations- eller marknadsansvariga

Nätverket för dig som är en drivande kraft inom kommunikation eller marknadsföring på ditt företag...

28 maj, 2026

Nätverket för kommunikations- eller marknadsansvariga

Nätverket för dig som är en drivande kraft inom kommunikation eller marknadsföring på ditt företag...

Nyhet

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Krönikor

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...

Nyhet

USA-experten Taimaz Ghaffari: ”Idag måste politiker funka i poddmediet”

Nyheter

Hur påverkar podcasts, TikTok och amerikanska techjättar den svenska samhällsdebatten? USA-experten Taimaz Ghaffari besökte Handelskammaren för andra gången och gav...

Nyhet

Östsvenska Handelskammaren och Sveriges Kommunikatörer inleder samarbete

Nyheter

Partnerskapet lägger grunden för återkommande aktiviteter som samlar medlemmar kring aktuella kommunikationsfrågor, relationsbyggande och kompetensutveckling. Första gemensamma träffen genomfördes nyligen...