Östsvenska Handelskammaren

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026 – 2037. Här vd Simon Helmérs tre minuter långa anförande i sin helhet:

YTTRANDE ANGÅENDE TRAFIKVERKETS INRIKTNINGSUNDERLAG INFÖR INFRASTRUKTURPLANERINGEN FÖR PERIODEN 2026 – 2037

Tack för inbjudan. Jag heter Simon Helmér, vd Östsvenska Handelskammaren som har 850 medlemsföretag med cirka 50 000 medarbetare i Östergötland, Sörmland och Gotland.

Inledningsvis saknar vi en tydlig vision och målbild för svensk infrastruktur. Vi behöver ett infrastruktursystem som stöder näringslivets tillväxt och konkurrenskraft, ett system som knyter ihop hela Sverige.

Vidare kräver näringslivet pålitliga planeringsförutsättningar för sina investeringar – betydligt långsiktigare än de tre år som Trafikverket föreslår. När stora projekt i nationell plan plockas bort eller skjuts på framtiden, medför det osäkerhet och minskat förtroende samt ökade kostnader och utebliven samhällsnytta. Breda, partipolitiskt överskridande överenskommelser som håller över mandatperioder borde vara en hygienfaktor.

Östsvenska Handelskammaren anser det klokt att prioritera upp underhållet av befintlig infrastruktur, utnyttja avsatta medel till fullo och samverka bättre med såväl näringslivet som myndigheter gällande planeringen av underhållet.

Med det sagt måste Sverige investera i ny infrastruktur. Prioriteringar krävs alltid, men svensk infrastruktur befinner sig i ett kritiskt skede och när Europa rustar får vi inte hamna på efterkälken. Anslaget till nationell plan måste ökas med minst 20 procent samtidigt som kostnadskontrollen skärps. Sverige måste klara att både underhålla och nyinvestera. Öppna upp dialogen kring alternativ finansiering!

Staten måste ta ett helhetsansvar för anslutande infrastruktur till intermodala noder. Våra vägar och spår mellan samhällsbärande företag och godsnoder, som våra hamnar, måste vara långsiktigt anpassade för att hantera stora och tunga transporter. Regeringen bör därför uppdra åt Trafikverket att tydligare koppla utbyggnaden och underhållet till industrins behov idag och imorgon. Flaskhalsarna måste kartläggas och åtgärdas!

Handelskammaren saknar flygets roll i beskrivningen av det svenska transportsystemet. Ett exempel från vår region är Skavsta flygplats som inte bara är en beredskapsflygplats, utan också ett kommande stationsläge på Ostlänken – Sveriges största infrastrukturprojekt i modern tid och början på de nödvändiga kapacitetsförstärkningarna mellan Sverige och kontinenten.

Med det sagt vill jag avslutningsvis från Östsvenska Handelskammarens sida, ändå peka på några specifika satsningar som är centrala för landets konkurrenskraft och säkerhet:

  • Pålitlig framkomlighet för gods till och från Oxelösunds och Norrköpings hamnar
  • Förbifart Söderköping vid Europaväg 22 – en pulsåder för södra Sveriges näringsliv
  • Färjetrafiken till och från Gotland
  • En framtidssäkrad Ostlänken

Läs hela remissvaret här.

Foto på Andreas Carlson: Kristian Pohl/Regeringskansliet

Relaterade #Näringspolitik

15 januari, 2025

Framtidens infrastruktur – frukostmöte med Andreas Carlson (KD)

Hur möter vi framtidens transportbehov? Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) gästar Östsvenska Handelskammaren för ett exklusivt...

NY RAPPORT: Den gröna omställningen hotas av kortsiktig politik

Näringspolitik

Baserad på svar från över 440 företag och en granskning av de 120 största bolagen i södra Sverige, visar en...

Nu överlämnas näringslivets hållbara önskelista till riksdagen

Näringspolitik

I veckan presenterar vi resultatet av den undersökning av näringslivets hållbarhetsarbete samt vilka politiska åtgärder ni medlemsföretag vill se. Först...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

11 februari, 2025

Spår för tillväxt och stärkt konkurrenskraft

Ostlänken ger vår region konkurrensfördelar som stärker vår attraktionskraft såväl nationellt som internationellt. Det är...

Nyhet

Julhälsning 2024

Nyheter

Vi har, traditionsenligt, skapat en liten julhälsning för att önska dig en god jul och ett gott nytt år! Scrollar...

Nyhet
Tre bilder med ögonblick från 2024

Ögonblick från 2024

Nyheter

Hur ska vi summera ett helt år? En fråga vi ställer oss varje december. Nätverksträffar, politikerbesök, Ostlänken och USA-val är...

Nyhet

Julhälsning 2024

Nyheter

Vi har, traditionsenligt, skapat en liten julhälsning för att önska dig en god jul och ett gott nytt år! Scrollar...

Nyhet
Tre bilder med ögonblick från 2024

Ögonblick från 2024

Nyheter

Hur ska vi summera ett helt år? En fråga vi ställer oss varje december. Nätverksträffar, politikerbesök, Ostlänken och USA-val är...

Nyhet

”Det är inte bara nya spår eller en station som byggs, det är ljusare utsikter”

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren lämnar följande synpunkter i samband med inbjudan till samråd Ärendenr TRV 2017/64849, delen Loddby-Butängen.