Östsvenska Handelskammaren

Vi söker Kommunikations- och PR-ansvarig

Som kommunikations- och pr-ansvarig ansvarar du genom att leda, planera och driva Handelskammarens övergripande kommunikationsarbete.

Företagspresentation

Östsvenska Handelskammaren ägs och drivs av närmare 900 företag med 45 000 medarbetare i Östergötland, Sörmland och på Gotland. Vi är politiskt obundna, arbetar för ökad tillväxt samt bidrar till våra medlemmars affärer – lokalt, regionalt och globalt.

Vi vill tillsammans med dig skapa en stark och framgångsrik region. Infrastruktur, näringslivsklimat och kompetensförsörjning är exempel på samhällsfrågor som vi tycker är extra viktiga att jobba med. Vår kultur bygger på våra värdeord – driv, hjärta och skärpa och i vår vardag är du del av ett starkt team med positiv kultur och ett modernt ledarskap. Hos oss bidrar du till att skapa tillväxt och lyskraft i vår framtidsregion.

Arbetsuppgifter och ansvarsområden

Som kommunikations- och pr-ansvarig ansvarar du genom att leda, planera och driva Handelskammarens övergripande kommunikationsarbete.

Du kommer att arbeta med en tydlig inriktning mot pr och public affairs, med ansvar för strategisk planering och genomförande av kommunikationen kopplat till Handelskammarens påverkansarbete. Det sker i nära samverkan med Handelskammarens Näringspolitiska chef.

Du har en strategisk förmåga men är också en driven operativ kraft som skapar relevant innehåll, projektleder olika typer av kommunikationsaktiviteter samt är ett stöd till kollegorna i frågor som rör kommunikation.

Tjänsten innebär också att du är teamledare för Handelskammarens kommunikationsgrupp, där du blir en del av ett starkt team tillsammans med marknadskommunikatör och marknadsadministratör.

Din profil

Vi söker dig som har högskoleutbildning, som exempelvis MKV, statsvetenskap alternativt Berghs, IHM eller motsvarande.

Du har erfarenhet av pr och public affairs, troligtvis från byrå, större företag eller branschorganisation samt av omvärldsbevakning och analys liksom påverkansarbete och opinionsbildning. Du har också arbetat med varumärkesfrågor, företagsövergripande kommunikation samt pressaktiviteter och mediekontakter. Vidare har du mycket goda språkkunskaper med förmåga att uttrycka dig väl i svenska, i såväl tal som skrift.

Du har ett stort intresse för samhällsfrågor och förståelse för såväl politik och näringsliv som det moderna medie- och kommunikationslandskapet. Kunskaper om samhällsbyggnad och samhällsekonomi är meriterande. Du har vana vid att arbeta i olika typer av verktyg och plattformar såsom t ex wordpress och sociala medier. Det är meriterande att kunna arbeta i Adobe Creative Cloud, främst Photoshop och Indesign.

Som person är du engagerad och förtroendeskapande med god social förmåga och intresse av att skapa kontakter och bygga relationer.

Vid en intervju kommer vi att fästa stor vikt vid kompetenser som problemlösning, påverkan/influens, kommunikation, relationsbyggande, initiativförmåga och planering.

Ansök redan idag!

Passar du in på ovanstående profil, tveka inte att ansöka redan idag!

Glöm inte att motivera så utförligt som möjligt varför just du är lämplig för denna tjänst och att uppdatera dina uppgifter i ditt CV.

Sök tjänsten genom att klicka på länken till ansökan. För frågor gällande tjänsten eller rekryteringsprocessen vänligen kontakta ansvarigt rekryteringsteam;
Peter Ardenfors och nås på 0727-443495 eller på peter.ardenfors@unikresurs.se

Väl mött!

Länk till ansökan

Relaterade #Nyheter

Teknikentreprenören gästade Handelskammaren: ”Planera din exit så tidigt som möjligt”

Nyheter

Under tisdagen samlades en nyfiken skara företagare hos Östsvenska Handelskammaren i Norrköping för att lyssna till den amerikanske teknikentreprenören Gregory...

Handelskammaren betonar näringslivets prioriterade satsningar på infrastruktur

Nyheter

På inbjudan av landshövding Gunilla Svantorp presenterade vd Simon Helmér de viktigaste satsningarna för företagen i vår östsvenska region.

Debatt: Fler kvinnor på ledande positioner i näringslivet

Nyheter

Jämställdhet är en tydlig framgångsfaktor för ökad lönsamhet, skriver Simon Helmér, vd, och Jonna Hedlund, projektledare näringspolitik, i Corren, SN...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

7 oktober, 2025

Nätverksträff med Qbusiness

Välkommen till  Qbusiness där vi får ta del av spännande  företagsresor – med både fartgupp,...

16 januari, 2026

Hantera risker och skapa samarbeten – så stärker du dina möjligheter i stora affärer

Är du orolig för att det är för riskfyllt att ge sig in i stora...

7 november, 2025

Bygg ett starkt erbjudande – uppfattas som en trygg partner i stora projekt

Ostlänken står för dörren. Vill du att ditt företag ska uppfattas som professionellt, pålitligt och...

Nyhet

Teknikentreprenören gästade Handelskammaren: ”Planera din exit så tidigt som möjligt”

Nyheter

Under tisdagen samlades en nyfiken skara företagare hos Östsvenska Handelskammaren i Norrköping för att lyssna till den amerikanske teknikentreprenören Gregory...

Nyhet

Handelskammaren betonar näringslivets prioriterade satsningar på infrastruktur

Nyheter

På inbjudan av landshövding Gunilla Svantorp presenterade vd Simon Helmér de viktigaste satsningarna för företagen i vår östsvenska region.

Nyhet
Arkivbild

Debatt: Fler kvinnor på ledande positioner i näringslivet

Nyheter

Jämställdhet är en tydlig framgångsfaktor för ökad lönsamhet, skriver Simon Helmér, vd, och Jonna Hedlund, projektledare näringspolitik, i Corren, SN...