Östsvenska Handelskammaren

”Vi växer så det knakar”

– Susanne Dalskog, kommunikationschef på Väderstad AB om förvärvet av en ny fabrik.
Förra veckan kunde vi läsa att Väderstad AB köper det USA-baserade företaget AGCO-AMITY JV LLC i det amerikanska jordbruksmeckat North Dakota. Här berättar kommunikationschef Susanne Dalskog mer om förvärvet, hur pandemiåret påverkat företaget och vad som står i fokus framåt.




Nyligen nåddes vi av nyheten att ni förvärvat ett USA-baserat företag. Berätta mer. 

– Ja, så spännande! Vi är ju representerade i 40 länder sedan tidigare, men att köpa ett företag i USA är ju något speciellt. Vi köper alltså ett företag i North Dakota som ligger i det amerikanska ”jordbruksmeckat”. De tillverkar precis som oss jordbruksmaskiner. Deras maskinpark kompletterar vår på ett bra sätt, och de har en väldigt stor fabrik där vi hoppas kunna lägga mycket tillverkning framåt. Så nu får vi 110 nya kollegor i Väderstadfamiljen! Det innebär att vi växer till cirka 1800 medarbetare globalt.

Några andra spännande nyheter som ni kan berätta om?

– När vi ändå talar om Nordamerika kan det ju vara kul att nämna att även vår fabrik i Langbank, Saskatchewan, Kanada går riktigt bra. Så försäljningsfronten ser det bra ut på i princip alla marknader. Vi är världsrekordhållare i precisionssådd med vår precisionssåmaskin Tempo, och i dagarna var det fyra år sedan rekordet sattes, och ännu har ingen av konkurrenterna kommit ifatt!


Så det händer mycket hos Väderstad nu?

– Ja, massor! Vi går verkligen för högtryck. Trots Corona lyckades vi med försäljningsrekord förra året, och det ser faktiskt ut som att vi kommer att överträffa även det rekordet i år. Jättekul, det betyder att vi behöver anställa fler medarbetare och det i sin tur för med sig att vi behöver bygga ut. Vi har nyligen investerat 125 miljoner kronor i ett Fabrikscenter som ska lösa en del av vår trångboddhet. Man kan nog använda uttrycket att vi växer så det knakar! Vid huvudanläggningen i Väderstad är vi nu cirka 1100 medarbetare, inte så illa på en ort med 600 invånare, vi bidrar så gott vi kan till den lokala och regionala utvecklingen, jätteviktigt för oss med hög attraktionskraft då vi ständigt söker nya medarbetare.

Så ni har inte påverkats så mycket av pandemin?

– Mindre än vad vi först befarade. Vi har verkligen varit lyckligt lottade som inte behövt permittera eller säga upp medarbetare. När pandemin startade tog vi en del riskfyllda beslut, de visade sig vara helt rätt. När vi fick materialbrist när vissa länder stängde ner nyttjade vi tiden till att ställa om och effektiviserat och ökat i produktionsapparaten. Istället för vinstdelning fick våra medarbetare två veckors extra semester förra året. Vi har inte behövt ta emot något statligt stöd utan har kämpat på, och vi har världens bästa medarbetare som ställer upp i ur och skur!

Några lärdomar ni ändå tar med er från pandemiåret?

– Vi tänkte nog ställ om istället för ställ in ända från början. Det visade sig vara framgångsrikt för oss. Snabbt formade vi en Corona-grupp med deltagare från alla delar av organisationen och vi jobbade och jobbar såklart fortfarande mycket tätt tillsammans. För hela företaget, som varit lite mer traditionellt när det kommer till digital kommunikation så har det inneburit att vi har tagit ett långt skutt framåt i det digitala arbetet. Vi hade också tur att vi befann oss mitt uppe i lanseringen av vår ”Digital Workplace” och att ha den plattformen på plats med alla dess digitala samarbetsmöjligheter har varit lite av en räddning för oss med medarbetare på så många kontinenter. Och nu gör vi otroligt mycket mer film och digitala produktioner, kan inte vara nog tacksam över att ha så superproffsiga medarbetare omkring mig i både min egen organisation och på övriga företaget!

Om vi blickar framåt, vad står i fokus för det kommande året?

– Vi är ju ett företag som ligger i absolut framkant när det gäller utveckling av jordbruksmaskiner och metoder. I februari 2022 är det dags för en av världens största lantbruksmässor, Agritechnica. Så nu finslipar vi planerna för de produktnyheter vi ska släppa där. Att fortsätta den innovativa traditionen är absolut avgörande för oss, och här spelar ju vi som kommunikationsorganisation en mycket viktig roll i arbetet med att få ut budskapen brett och på bästa möjliga sätt. Och nästa år är det 60 år sedan Siw och Rune Stark grundade bolaget, det ska firas såklart!

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Kvinnlig vd ger mer jämställd bolagsstyrelse

De bolag som har en kvinnlig vd har sannolikt en mer jämställd styrelse än om vd:n är en man. De...

Almroths växer i logistikens Mekka

Hör du till dem som kopplar Almroths-loggan till flyttgubbar och flyttkartonger? Jo, det stämmer visserligen fortfarande, men idag är Almroths...

Nytt vd- och ledarnätverk.

Östsvenska Handelskammarens Vd- och ledarnätverk är ett kompetenshöjande och strategiskt nätverk som riktar sig till företagsledare, som tillsammans med andra...