Östsvenska Handelskammaren

Wellnox satsar på nya marknader

Hallå där Thomas Sjölander, vd på Wellnox! Vilka är dina erfarenheter utifrån det senaste året och vad hur ser planerna ut framöver?

Wellnox tillverkar och säljer funktionsjuicer i Norrköping under produktnamnet RÅ. Produkterna säljs i Sverige och internationellt. Sedan pandemin bröt ut 2019 har den internationella handeln påverkats rejält. Hur har det då sett ut för Wellnox sedan pandemin startade? Och vad händer nu? Vi fick en stund med Thomas Sjölander- grundare och vd på Wellnox som delade med sig av det senaste året och hur planerna ser ut framöver.

Hur har Wellnox påverkats av pandemin?
Vi hade en häftig marknadsplan på hur vi skulle ta oss an USA, sen kom pandemin och stängde allt för oss och vi tappade momentum. Den 4 mars 2020 skulle Wellnox delta på USAs största hälsomässsa. Dagen innan mässan ställdes den in, då hade vi redan kommit in med leverans till 48 butiker i Los Angeles- det första steget för USA-marknaden. Det var varor för nästan en miljon kronor och vi väntade på att stormen skulle blåsa över, men i och med att vi inte fick genomföra marknadsaktiviteter där så valde vi strax innan jul 2020 att fatta ett beslut om situationen, och sålde produkterna i Sverige i stället.

Så, vad drar ni för lärdomar av handelsåret under pandemin?
Vi har märkt hur sårbara och beroende företag är av en fungerande infrastruktur. Men även om gränserna varit stängda mellan länderna för individer så har logistiken fungerat helt okej och våra produkter har kunnat skeppats.

Hur ser planen ut nu när det börjar lätta upp?
Under året har vi fokuserat på svenska marknaden och lagt en plan för de närmsta 24 månaderna, så det är export vi ska växa med framåt. Inom två år ska vi ha minst fem nya marknader av större karaktär.

Inom en månad kommer det skeppas en order till Kina, och där har vi hittat en partner vi arbetar med, vilket innebär en mindre risk. Vi har även en testorder till Taiwan.

Det pågår även kontinuerliga förhandlingar med andra länder- det är förfrågningar från olika bolag runtom i världen som efterfrågar våra produkter. Vi säljer rena produkter utan socker och tillsatser, som är så naturliga de bara kan vara. Sådana produkter är på stark frammarsch i hela världen.

Vilken är drömmarknaden?
Närmare marknader som England, Tyskland och Beneluxländerna- de är hälsomedvetna och Sverige har hög rankning där.

Vad innebär de internationella planerna för er?
I och med att världen öppnar upp alltmer kommer förhandlingar och marknader öppnas upp, vilket innebär att vi kommer att anställa en person som exportansvarig och som arbetar med produktfrågorna.

Relaterade #Nyheter

Juni i bilder

Nyheter

Nu har även juni månad kommit och gått. Det innebär ett nytt bildspel. Här kan du se bilder från vår...

VIDEO: Svenskt försvar rustar – vad betyder det för näringslivet?

Nyheter

Sveriges försvarsförmåga genomgår en historisk upprustning. Med kraftigt ökade försvarsanslag, ett Nato-medlemskap och ett förändrat europeiskt säkerhetsläge ställs nya krav...

VIDEO: Så kan långsiktiga infrastruktursatsningar stärka Sveriges konkurrenskraft

Nyheter

För att svenska företag ska kunna växa och konkurrera internationellt krävs stabil infrastruktur och förutsägbara spelregler. Men kortsiktiga finansieringsmodeller skapar...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Juni i bilder

Nyheter

Nu har även juni månad kommit och gått. Det innebär ett nytt bildspel. Här kan du se bilder från vår...

Nyhet

VIDEO: Svenskt försvar rustar – vad betyder det för näringslivet?

Almedalen

Sveriges försvarsförmåga genomgår en historisk upprustning. Med kraftigt ökade försvarsanslag, ett Nato-medlemskap och ett förändrat europeiskt säkerhetsläge ställs nya krav...

Nyhet

VIDEO: Så kan långsiktiga infrastruktursatsningar stärka Sveriges konkurrenskraft

Almedalen

För att svenska företag ska kunna växa och konkurrera internationellt krävs stabil infrastruktur och förutsägbara spelregler. Men kortsiktiga finansieringsmodeller skapar...

Nyhet

Juni i bilder

Nyheter

Nu har även juni månad kommit och gått. Det innebär ett nytt bildspel. Här kan du se bilder från vår...

Nyhet

VIDEO: Svenskt försvar rustar – vad betyder det för näringslivet?

Almedalen

Sveriges försvarsförmåga genomgår en historisk upprustning. Med kraftigt ökade försvarsanslag, ett Nato-medlemskap och ett förändrat europeiskt säkerhetsläge ställs nya krav...

Nyhet

VIDEO: Så kan långsiktiga infrastruktursatsningar stärka Sveriges konkurrenskraft

Almedalen

För att svenska företag ska kunna växa och konkurrera internationellt krävs stabil infrastruktur och förutsägbara spelregler. Men kortsiktiga finansieringsmodeller skapar...