Under en övergångsperiod fram till 2 december kommer företag behöva ansluta sig till systemet och börja göra sina exportdeklarationer i det nya systemet. Övergången till det nya exportsystemet innebär även en helt ny process för företags exportflöden. Den nya processen kräver ökat samarbete och informationsutbyte mellan fler aktörer i exportkedjan från exportör och tullombud till fraktförare eller deras ombud. Därför är det viktigt att alla aktörer i exportkedjan ser över och anpassar sina rutiner och flöden till den nya processen.
Under detta webbinariet belyser vi:
- Övergången till det nya exportsystemet.
Vad innebär denna förändring? Vilka förberedelser krävs? Vad är nytt? - De tre stegen i den nya exportprocessen och hur olika aktörer i exportkedjan berörs.
Den nya processen består av uppgiftslämnande i tre steg: exportdeklaration, anmälan av varor till utförselkontoret och anmälan om varors utförsel. Det exporterande företaget måste bland annat sätta upp rutiner för att förse aktörer i de senare stegen med exportsändningens MRN-nummer. Hur fungerar den nya exportprocessen? Vilka förberedelser måste olika aktörer i exportflödet göra? Vad innebär förenklingen STC (Single Transport Contract)?
Vår föreläsare tar även upp ett antal andra förändringar som sker inom kort där företag behöver se över sina tillstånd och rutiner.
Föreläsare:
Malin Madsen, strategisk rådgivare tull och internationell handel, på Sydsvenska Industri- och Handelskammaren. Malin sitter bland annat med i Tullverkets referensgrupp för Elektronisk Tull.
Bra att veta:
Seminariet genomförs i samarbete med Sydsvenska Industri- och Handelskammaren.
595 kr exkl moms per person för medlemsföretag i Handelskammaren och 895 kr exkl moms per person för icke medlemmar.
Seminariet sänds via Zoom.
Välkommen med din anmälan!