Vi är stolta över att tillsammans med Medieakademin och vår medlem NTM presentera årets regionala rapport. I år släpps maktbarometern som visar de östgötar med mest makt på de stora digitala kanalerna. Journalisten Emanuel Karlsten, ordförande i Medieakademien, presenterar kartläggningen hos Östsvenska Handelskammaren i Linköping den 15 januari. Det är ytterst begränsat med platser och för att delta krävs en personlig inbjudan.
Emanuel Karlsten gästade Handelskammaren 2024 för att prata om AI-utveckling. Läs om besöket här.
EN KARTLÄGGNING AV MAKT I VÅRA STÖRSTA SOCIALA MEDIER
Maktbarometern har sedan 2017 ritat en karta över vilka som är mäktigast bland svenskar på våra mest populära digitala kanaler. Vi kallar det Maktbarometern, eftersom det är mediemakt som flyttat ut till nya plattformar. Och vi menar att det är en karta, eftersom det är en datadriven sammanställning som inte gör skillnad på om avsändaren är en person, företag eller organisation. Maktbarometern listar de största svenska kontona på Facebook, Instagram, X, Tiktok och Youtube, för att sedan vikta samman dessa till en total maktlista. Vi använder datapunkter som till exempel räckvidd, engagemang och räckvidd bland följares följare.
Läs mer om Maktbarometern hos Medieakademin.






