Östsvenska Handelskammaren

4 råd för att bli en bra moderator & konferencier

Som moderator för ett seminarium eller konferens har du en viktig roll att fylla. Du ska uppnå arrangörens syfte och mål samtidigt som som du ska se till att publiken får maximal nytta. Och det på ett intressant sätt. Här får du de bästa råden hur du lyckas. Men vi börjar med att reda ut begreppen; Vad gör en moderator? Vad gör en konferencier? Och vad är skillnaden?

En moderator är länken mellan arrangören, talarna och publiken. Moderatorn leder olika former av samtal och diskussioner på ett lugnt och sakligt sätt. Som moderator ska du också fördela ordet, hålla samtalet till ämnet och se till att publiken har kul under tiden.

En konferencier är mer likt en programledare och presenterar något för en publik. Det kan vara under större konferenser eller musikframträdande.

En konferenciers jobb är ofta ”lättare” än en moderators då det oftast inte krävs lika mycket kunskap i ämnet.

Råden fungerar för såväl moderators- som konferenciersuppdrag. Men vi utgår från rollen som moderator.

1. Förbered dig väl och läs på om ämnet
Stela seminarier, diskussioner och debatter med låg energinivå. Du känner igen dem, eller hur? Ofta beror det på en dåligt påläst och oförberedd moderator. Att förbereda sig väl inför uppdraget är nyckeln för att skapa engagemang, förtroende och hålla energinivån uppe genom hela diskussionen.

I förberedelserna ligger att:

Läsa på om ämnet – du ska kunna ämnet diskussionen ska handla om

Prata med alla paneldeltagarna innan och skapa dig en uppfattning om vad de vill få fram. På så vis hjälper du dem få fram sitt budskap och det det blir enklare för dig som moderator att få personer att duellera mot varandra.

Informera paneldeltagarna vilka frågor de kommer få – de ska inte bli överraskade och känna sig obekväma.

Skriv manuskort med tydliga tidsangivelser. Tips är att skriva 10.00-10.04 pratar vi om ”x”. Börja nästa tidsangivelse med 10.05 istället för 10.04. På så vis ”vinner” du 1 minut där du exempelvis kan påa nästa ämne eller dra ut något på diskussionen.

Hur väl förberedd du än är måste du vara beredd på att allt kan hända. Om tekniken strular – agera proffsigt och försök inte att nonchalera det utan lyft fram det; ”en moderators största utmaning är oförutsedda händelser – som nu, när tekniken inte fungerar”.

Kom ihåg att det är okej att vara nervös inför ett moderatoruppdrag. Det är till och med bra. Det betyder att du är 100% fokuserad och redo för uppgiften du har framför dig.


2. Inled personligt
Som moderator eller konferencier ska du aldrig stå i centrum. Du är ett verktyg där du ska låta andra ta plats. Du ska föra samtalet eller evenemanget – därför bör fokus inte hamna på dig. Däremot kan, och bör du, ta plats i början. Inled gärna med något personligt, gärna med inslag av humor, relaterat till ämnet. På så vis blir det en mer avslappnad stämning för både paneldeltagarna och publiken och man får en bra energinivå från start.

Efter det introducerar du ämnet och berättar vad diskussionen ska handla om. Då vet alla vad vad man kan förvänta sig. Inledningen avslutas med att presentera paneldeltagarna. Det gör du med namn, titel, organisation och varför de är med i panelen (om det inte är givet).


3. Fördela ordet, träna på att avbryta och håll tiden
Många som deltar i paneldiskussioner är medietränade och vill prata länge. Där är det viktigt att du som moderator kan avbryta och fördela ordet till de som inte kommit till tals. Att avbryta är inte lätt och onaturligt för oss. Det krävs träning men bra att känna till är att ingen upplever det konstigt om du avbryter. Det ingår i din roll. Alla vet att det finns en begränsad tid och en given agenda och att du som moderator har rätt att avbryta för byta till nytt ämne eller att någon annan ska få svara.

Att hålla tiden är ett av moderatorns uppdrag. Skriv tydliga tidsangivelser och ha en klocka du ser hela tiden, eller säg till någon i publiken att ge tecken.


4. Sammanfatta och avsluta snyggt
Att sammanfatta vad som kommit fram efter varje fråga är bra av tre anledningar; 1) paneldeltagarna förstår att man ska lämna frågan och gå över på nästa, 2) publiken får en sammanfattning av vad som kommit fram, 3) det blir en lättare och mjukare övergång till nästa ämne.

Det är också snyggt att sammanfatta hela diskussionen i slutet och återkoppla mot det man inledde med. Har frågorna som skulle diskuteras besvarats? Sammanfattningen blir också det som publiken tar med sig.

Avsluta med att tacka paneldeltagarna.


Lina Skandevall driver sedan 14 år tillbaka kommunikationsbyrån Skandevall Media i Norrköping. Hon har mångårig erfarenhet som moderator och konferencier och har genom åren genomfört hundratals uppdrag; allt från stora konferenser och Almedalsseminarier till mindre politikerutfrågningar.

Utöver detta jobbar Lina dagligen med PR, lobbying, sociala medier och strategisk kommunikation.

Foto: Crelle Photography

Tidigare råd finns här.

Relaterade #Nyheter

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

Styrelsekompetenta kvinnor finns - men saknas i många bolag

Nyheter

Andelen kvinnor i östsvenska bolagsstyrelser står kvar på 25 procent – samma som de senaste två åren. Det visar årets...

Ostlänkens byggstart i media

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick i flera fall medverka i regional media med anledning av byggstarten av Ostlänken. Här hittar du länkar...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
100-listans rapportsläpp 2024

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

4 februari, 2025

Matchmaking styrelse 2025

Välkommen till ett matchmakingevent där du har möjlighet att hitta extern styrelsemedlem eller ett passande...

27 januari, 2025

Lär dig ChatGPT och håll ert företag i framkant

AI i praktiken – Vi går igenom användningsområden där ChatGPT gör skillnad, från förbättrad kundkommunikation till...

Nyhet
100-listans rapportsläpp 2024

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

Nyhet

Styrelsekompetenta kvinnor finns – men saknas i många bolag

100-listan

Andelen kvinnor i östsvenska bolagsstyrelser står kvar på 25 procent – samma som de senaste två åren. Det visar årets...

Nyhet

Ostlänkens byggstart i media

Infrastruktur

Östsvenska Handelskammaren fick i flera fall medverka i regional media med anledning av byggstarten av Ostlänken. Här hittar du länkar...