Östsvenska Handelskammaren

Två hål i väggen som vi tar för givet

Sommaren 2017 meddelade ledningen för Northvolt att den nya planerade batterifabriken inte skulle placeras i Norrköping. Den östgötska kommunen hade varit en av en handfull tänkbara platser i Sverige och Finland som batteriföretaget övervägt som placeringsort. En etablering som beräknas ge upp till 3 000 nya arbetstillfällen. Till sist var det Skellefteå i Västerbottens län som drog det längsta strået.

Sommaren 2017 meddelade ledningen för Northvolt att den nya planerade batterifabriken inte skulle placeras i Norrköping. Den östgötska kommunen hade varit en av en handfull tänkbara platser i Sverige och Finland som batteriföretaget övervägt som placeringsort. En etablering som beräknas ge upp till 3 000 nya arbetstillfällen. Till sist var det Skellefteå i Västerbottens län som drog det längsta strået.

Flera orsaker avgjorde Northvolts val av Skellefteå. Bland annat ska närhet till råvaran litium till batterierna vara en. En annan ska vara tillgången till energi. Northvolts produktion är helt beroende av en säker och pålitlig elförsörjning. Även om inte alla verksamheter är riktigt lika stora energislukare som Northvolt, så är tillgången till en jämn eltillförsel avgörande för många industrier.

I Skåne har exemplen med brödtillverkaren Pågen och ventilationsföretaget Lindab, som båda fått nej på planerade expansioner på grund av ökade elbehov, gjort att många höjt på ögonbrynet gällande svensk eltillförsel. ”Jag hade aldrig väntat mig att få ett sådant besked i ett välutvecklat land. Strömbrist är något man hör talas om i u-länder”, sa Pågens vd Anders Carlsson Jerndal (SvD 3/6).

Är de självklara två hålen i väggen plötsligt inte längre något vi kan ta för givet? Att frågan ställer till det, märks i den politiska debatten. Minns statsminister Stefan Löfvens (S) och moderatledaren Ulf Kristerssons ordväxling i Agendas partiledarutfrågning där Kristersson menade att Sverige står inför en elbrist, och Löfven svarade att det var nonsens eftersom Sverige har överskott på el.

Båda hade på sätt och vis rätt. Det är inte produktionen av el som främst brister, utan överföringen av densamma. Enklare blir det i en jämförelse med järnväg. Bristen på pålitliga tågförbindelser och jämna avgångar beror inte på att Sverige har för få tågvagnar, utan för att spåren är överbelastade. Det behövs ny infrastruktur som kan avlasta den befintliga – både gällande tåg- och eltrafik.

Helt klart är att frågan om svensk elförsörjning är komplex – och otroligt viktig. Befintliga och framtida företagsetableringar måste fortsätta se Sverige som ett tillförlitligt land att bedriva verksamhet i, inte minst när det gäller tillgången på energi.

Östsvenska Handelskammaren frågade sina medlemmar om deras syn på saken, och vilka åtgärder de tror behövs. Svaren kommer att redovisas i en kommande rapport och tas upp vid ett kunskapshöjande seminarium den 2 december på Kammarforum i Norrköping. Då kommer Eon och Tekniska verken att ge en regional bild av läget – hur ser det ut här? Ett par av regionens största företag beskriver sina respektive situationer och framtida behov. Dessutom möter politiker från Region Östergötland och riksdagsbänken upp.

Mer information och anmälan finns här.

Relaterade #Nyheter

Ett år till valet

Nyheter

Söndag den 13 september 2026 går Sverige till val. Det innebär att vi har knappt ett år kvar till valdagen,...

Lagt kort ligger inte – tungt besked för vår region  

Nyheter

Under tisdagen presenterade Trafikverket sitt förslag till ny nationell plan för transportinfrastruktur för åren 2026 till 2037. Efter pressträffen kom...

Maria Björk Hummelgren om regeringens budget

Nyheter

"Vi välkomnar regeringens fokus på arbete och tillväxt, men saknar de långsiktiga reformerna för stärkt svensk konkurrenskraft.", säger Maria Björk...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Väntelista

14 oktober, 2025

Lunchträff med statsminister Ulf Kristersson

Östsvenska Handelskammaren välkomnar statsminister Ulf Kristersson. Under sina tre år vid makten har mycket hänt...

Nyhet
Maria Björk Hummelgren, Charlotta Elliot och Simon Helmér

OACCEPTABELT ATT OSTLÄNKEN FÖRSENAS

Debattartiklar

Trafikverkets besked att skjuta på tidsplanen för de nya dubbelspåren innebär förlorad tillväxt och konkurrenskraft i vår region. Arbetet måste...

24 oktober, 2025

Nätverksfrukost

Välkommen till vår populära nätverksfrukost. Starta dagen på bästa sätt genom att möta andra engagerade...

Nyhet
Maria Björk Hummelgren, Charlotta Elliot och Simon Helmér

OACCEPTABELT ATT OSTLÄNKEN FÖRSENAS

Debattartiklar

Trafikverkets besked att skjuta på tidsplanen för de nya dubbelspåren innebär förlorad tillväxt och konkurrenskraft i vår region. Arbetet måste...

Nyhet

Ett år till valet

Krönikor

Söndag den 13 september 2026 går Sverige till val. Det innebär att vi har knappt ett år kvar till valdagen,...

Nyhet

Lagt kort ligger inte – tungt besked för vår region  

Infrastruktur

Under tisdagen presenterade Trafikverket sitt förslag till ny nationell plan för transportinfrastruktur för åren 2026 till 2037. Efter pressträffen kom...