Östsvenska Handelskammaren

Brexit – the never ending story…

… ofta har det känts så och en fatigue har i alla fall infunnit sig hos mig och jag kan bara föreställa mig hur britterna själva känner med en fråga som fortsätter ta upp allt syre i rummet.

… ofta har det känts så och en fatigue har i alla fall infunnit sig hos mig och jag kan bara föreställa mig hur britterna själva känner med en fråga som fortsätter ta upp allt syre i rummet.

Men med jämna mellanrum händer det dock på riktigt att ett nytt kapitel öppnas – byte på premiärministerposten, senareläggning av utträdesdatum eller ett nyval, som nu den 12 december och att vi kan vara på väg in i ett avgörande skede i Brexitföljetongen.

EU och Storbritannien sparkade för ett par veckor sedan burken längre nedåt gatan med ett nytt utträdesdatum, den 31 januari, 2020. Detta efter att parlamentet i London godkänt utträdesavtalet men underkänt tidplanen vilket resulterade i nyvalet.

Hur valet slutar är omöjligt att sia om, men det man kan bli så att om regeringen Boris Johnson får majoritet så riskerar Brexit hända 31 januari, 2020. Blir det annan majoritet så kan vi gå mot ytterligare förlängning, kanske omförhandlande av avtal och kanske en ny folkomröstning. Valet är ju de facto någon form av Brexitomröstning även om tröttheten gör att många kanske både förträngt, glömt och inte längre orkar bry sig varför man hamnat vid valurnorna denna gång.

Jag tycker att en viktig tanke att ha med sig in i allt detta är att om utträdesavtalet blir verklighet i början på 2020 så gäller övergångsperioden fram till 31 december 2020. En period som är alldeles för kort för att få till ett handelsavtal vilket normalt tar 5-7 år att förhandla. Att förlänga övergångsperioden är heller inte enkelt. Det kan bara göras en gång, maximalt med 2 år och måste göras innan juli, 2020. Inte nog med det, om man förlänger övergångsperioden så måste även Storbritannien fortsätta bidra till EU:s budget. Sist men inte minst så skall vi inte heller glömma EU:s eget behov av tid för att internt tala ihop sig och formera en koordinerad position. Men som bekant är det aldrig för sent att inte bli klar i tid…

I all daglig dimma är det viktigt att hålla ögonen på bollen och det vi vet. Landet forsätter vara en mycket viktig handelspartner för oss. Utträdesansökan ligger fast. De riskerar lämna 2020 eller senast 2022. Det blir ett 3:e land. Förutsättningar för handel kommer inte se ut som idag. Ett frihandelsavtal är inte möjligt att förhandla på den tid som står till buds även med just nu maximala förlängningar av tidsfrister. WTO-regler riskerar gälla tills det att ett avtal är på plats. Skall bli spännande att se om och hur skickliga byråkrater och jurister tar sig an dessa utmaningar…

Givet ögonen på bollen så fortsätter vi att sprida information om Brexit och vårt råd är samma som de tre senaste åren – förbereda sig för det värsta och hoppas på det bästa. Bygg underlag för strategiska och affärsmässiga beslut för att parera utmaningar och ta tillvara möjligheter.

Men som sagt, bollen är rund och mina gissningar är lika mycket värda som någon annans. Det är som det alltid varit – den som lever får se och jag riskerar få återkomma i ämnet.

Relaterade #Nyheter

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Nyheter

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Handelskammarens budskap till ministern - på 3 minuter!

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Hon blir vice vd på Handelskammaren

Nyheter

Maria Björk Hummelgren är från och med nu både näringspolitisk chef och vice vd. Förändringen innebär att Maria och vd...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...