Östsvenska Handelskammaren

”Där hjärtat alltid är med” – 10 år med Hollies Kommunikation

Med kärlek för kommunikation och viljan att bidra till ett godare samhälle startade My Lieberman och Cilla Holmqvist 2010 Hollies Reklambyrå. De dryga tio åren som passerat har varit en berg- och dalbana, men nu står de starkare än någonsin och redo för framtiden. Vi har träffat My, som numer är ensam ägare, för att höra hennes historia, tankar om framtiden och om vikten av att bygga goda varumärken.

Hollies Reklambyrå har blivit Hollies Kommunikation. En namnändring som ännu bättre beskriver det de arbetar med. 
I början hade jag svårt med att vi hette reklambyrå, jag har ju själv ”nej tack till reklam” på brevlådan, skrattar My. Det var det man hette, men då liksom nu handlade det om så mycket mer än reklam, så namnet Hollies Kommunikation passar oss mycket bättre.

I år fyller Hollies tio år och det var My som startade byrån tillsammans med Cilla Holmqvist 2010. Som vänner och kolleger i samma team på ett företag började de diskutera möjligheten att göra något ihop. Och med Mys bakgrund som journalist och Cillas som Art Director kände de att de kunde starta, en egen reklambyrå. 
Vi ville jobba närmare våra kunder och jag ville skriva mer än vad jag hade möjlighet att göra på jobbet jag hade, säger My som också i samma veva utbildade sig till copywriter. 

Flygande start  

Det blev minst sagt en flygande start. Genom att skicka ut brev till alla de kände privat fick de snabbt kunder. Många kunder. 
Det gick lite för bra. Vi hade möten på dagarna som ledde till nya uppdrag och så fick vi vara kreativa på kvällar och nätter, berättar My.

Ganska snabbt insåg de att de hade mer jobb än de klarade av. De behövde anställa. Och bara några månader senare var de fyra. Framgångarna fortsatte och de blev en fullservicebyrå inom allt som handlade om kommunikation. Men sen hände något.
Plötsligt försvann de stora uppdragen, utan att vi riktigt förstod varför, säger My.

Det var runt 2014 och det började bli tufft. Men löner och omkostnader skulle ändå betalas. Efter ett krismöte insåg de att det fanns två vägar att gå. Kasta in handduken och ge upp. Eller satsa. De valde att satsa. Fem år senare kan man konstatera att det var rätt.
Idag har vi en ekonomi i balans. Det har lönat sig att fortsätta att sträva efter det man tror på, säger My.

Men under de här åren valde Cilla att lämna Hollies för nya uppdrag och My tog över firman. Den huserar fortfarande i samma fantastiska lokaler i Knäppingsborg, mitt i Norrköpings hjärta, och består idag förutom My också av grafikern och strategen Ulrika Karlsson Greiff.

Kunder som delar värdegrund  

Idag arbetar Hollies med kunder runt om i Sverige och de har väl utarbetade samarbeten med expertkompetens inom olika områden. Och de jobbar helst med företag som delar deras värdegrund.
Vi startade för att vi ville bidra till ett godare samhälle, en godare kultur. Det är det vi jobbar för fortfarande. De projekt som blir bäst är de där kunder delar vår värdegrund, säger My.

Just värdegrundsarbete ligger My och Hollies varmt om hjärtat. Att skapa och bygga goda varumärken med ett äkta samhällsengagemang är det byrån vill göra. Ett gott varumärke är ett starkt varumärke, som blir hållbart på ett helt annat sätt. Men det är ingen quick fix. Kommunikation är föränderligt och något vi behöver jobba långsiktigt med. Inte minst viktigt idag. Det vi vill se nu är företag som skapar uppriktig och ansvarstagande kommunikation, menar My. 

Hon fortsätter att belysa betydelsen av det och vikten av att involvera och engagera kunderna i processen. Ju tidigare desto bättre säger My och menar att det är få kunder som vill ha ett färdigt resultat presenterat för sig. 
Att kunder tidigt är med i processen, för att tillsammans med oss skapa värderingsstyrd kommunikation, är en förutsättning för ett lyckat resultat och för att de sen ska kunna leva sitt varumärke.

Ny satsning  

Under åren har Hollies insett betydelsen av att utvecklas för att alltid vara relevanta. För ett år sen gjorde de en ny satsning då de började producera posters med motiv från lokala konstnärer och fotografer. Namnet blev Hollies Form och satsningen har fallit väl ut säger My och pekar på några som hänger på väggen.
Jag älskar papper och jag älskar snygga bilder. Här får jag jobba med båda delarna.

Hollies ser ljust på framtiden och kommer fortsätta att göra det de är bäst på – kommunikation – där hjärtat alltid är med. Och med målsättningen att få fler kunder att plocka fram sina hjärtan och ödmjukhet för att lyckas ännu bättre med sin kommunikation. 

Och förhoppningsvis även bidra till ett godare och snällare samhälle.      

Relaterade #Nyheter

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

Styrelsekompetenta kvinnor finns - men saknas i många bolag

Nyheter

Andelen kvinnor i östsvenska bolagsstyrelser står kvar på 25 procent – samma som de senaste två åren. Det visar årets...

Ostlänkens byggstart i media

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick i flera fall medverka i regional media med anledning av byggstarten av Ostlänken. Här hittar du länkar...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
100-listans rapportsläpp 2024

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

4 februari, 2025

Matchmaking styrelse 2025

Välkommen till ett matchmakingevent där du har möjlighet att hitta extern styrelsemedlem eller ett passande...

27 januari, 2025

Lär dig ChatGPT och håll ert företag i framkant

AI i praktiken – Vi går igenom användningsområden där ChatGPT gör skillnad, från förbättrad kundkommunikation till...

Nyhet
100-listans rapportsläpp 2024

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

Nyhet

Styrelsekompetenta kvinnor finns – men saknas i många bolag

100-listan

Andelen kvinnor i östsvenska bolagsstyrelser står kvar på 25 procent – samma som de senaste två åren. Det visar årets...

Nyhet

Ostlänkens byggstart i media

Infrastruktur

Östsvenska Handelskammaren fick i flera fall medverka i regional media med anledning av byggstarten av Ostlänken. Här hittar du länkar...