Att pandemin har ställt till med bekymmer i världshandeln är ingen nyhet och än är vi inte tillbaka till det normala. Det konstaterar Peter Hellman, Handelskammarens expert inom internationell handel.
– Som företagare är det viktigt att vara vaksam på handelskonflikter, uppdaterad på aktuella händelser och nya regler. Just nu pågår mycket, där många av händelserna och effekter av pandemin har intressanta koppling till varandra, säger Peter Hellman.
Peter lyfter fram ett par aktuella exempel som alla på ett eller annat sätt påverkar alltifrån den internationella spelplanen till logistikflöden, däribland covid-19 situationen i Indien, bristen på containrar och bristen på virke på den svenska marknaden. Och ytterligare några exempel är den digitala omställningen, företag som funderar på att flytta hem tillverkningen och ’’sausage war’’ – konflikten där parterna, Nordirland och Storbritannien, är oeniga rörande skattesatser på varuleveranser över gränserna efter Brexit, vilket bland annat påverkar leveransen av chark och köttprodukter från Nordirland.
– Dessutom har vi ett pågående handelskrig där de tre stora parterna, USA, Kina och EU, har en konfrontativ approach. Som grädde på moset har vi också Brexit, säger Peter.
Bland företagen som Peter har pratat med är framtidskänslan dock positiv och han menar att företagen ser framtiden med tillförsikt. Peter själv tror att vi kommer återgå till ett förändrat affärsklimat efter pandemin.
Se över logistikkedjan
Peter tipsar om och betonar vikten av att företag behöver se över sin logistikkedja och skaffa en reservplan, med anledning av att undvika att hamna i en situation som kan stoppa upp logistiken.
– Idag är vi vana och bekväma med att logistiklösningarna fungerar, men som vi såg när fartyget M/V Ever Given fastnade i Suezkanalen, så är det sårbart. Kan man till exempel inte leverera till kunden kan det leda till konsekvenser som cancellerade ordrar. Därför tror jag att det är en god idé att helt enkelt försöka förutse det oförutsedda, säger Peter.
Nya momsregler för e-handeln införs
Den 1 juli införs nya momsregler som påverkar e-handelsföretag som säljer till privatpersoner i andra EU-länder.
– Syftet med förändringen är att förenkla momsredovisningen för företagen och att främja neutral konkurrens inom EU, förklarar Peter.
De nya reglerna innefattar företag vars sammanlagda försäljning överstiger tröskelvärdet på 10 000 EUR till konsumenter i andra EU-länder måste debitera köparlandets moms på försäljningen. För att inte behöva momsregistrera sig i de länder konsumenterna befinner sig i, kan företag från den 1 juli välja att deklarera momsen i Skatteverkets nya e-tjänst, OSS (One Stop Shop). Företaget betalar in all moms till Skatteverket som i sin tur förmedlar information och momsbeloppet till skattemyndigheterna i respektive land.
– De nya reglerna ställer krav på företagens system. Antingen behöver webbsidan anpassas för att visa rätt moms om säljande företag exempelvis vill ha samma marginal. Alternativt om företaget debiterar samma pris för varan oavsett land man säljer till är det istället ekonomisystemet som behöver anpassas och man bör införa rutiner för att kunna baklängesräkna hur mycket av försäljningspriset som är moms till de olika länderna.
– Framöver är planen att momsreglerna även ska gälla företag emellan, berättar Peter.
EU:s klimattullar
EU:s nya klimattullar väntas införas i januari 2023. Avsikten är att klimatdåliga lösningar och varor som producerats med stora koldioxidutsläpp ska bli dyrare att importera till EU. Därmed sätts högre press på länder utanför EU att ställa om till hållbar produktion och att konkurrensen jämnas ut för de europeiska företag som redan betalar för sina koldioxidutsläpp till EU.
– Det pågår mycket diskussion kring EU:s klimattullar och något måste ju göras för att världen inte ska gå under klimatmässigt, men det är viktigt att det utformas i linje med internationella handelsregler. Det blir pannkaka när tull används som politiskt vapen, avslutar Peter.
Har du funderingar kring regler, eller världsläget och hur det påverkar ditt företag? Eller behöver du några tips och råd? Vi stöttar gärna, ta en kontakt med oss så hjälper vi dig!