Östsvenska Handelskammaren

”Vi gläds åt nya stambanor och E22, men saknar Händelöleden”

När regeringen presenterade den nationella infrastrukturplanen för kommande tolv år, finns flera efterlängtade projekt med såsom Ostlänken och andra etapper på ny stambana genom södra Sverige liksom viktiga E22 Förbifart Söderköping. Däremot saknas Händelöleden för kommande tunga transporter till Norrköpings hamns nya läge.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), som besökte Östsvenska Handelskammaren för bara en dryg månad sedan, presenterade beslutet om ny nationell plan för transportinfrastrukturen i Sverige. Den sammanlagda ekonomiska ramen är 799 miljarder kronor, som fördelas enligt följande: 

  • 165 miljarder till drift och underhåll av statlig järnväg 
  • 197 miljarder till drift och underhåll av statlig väg 
  • 437 miljarder till utveckling av transportsystemet 

Ostlänken fullföljs enligt planen, liksom de två andra planerade sträckorna Göteborg-Borås och Hässleholm-Lund, som kommer att bindas samman till välbehövlig spårkapacitet för gods och människor genom ny stambana genom södra Sverige. ”Genom att samtliga etapper av de nya stambanorna ingår i planen förverkligar regeringen nu målsättningen om regional utveckling och stadsutveckling, bostadsbyggande och vidgade arbetsmarknadsregioner”, skriver regeringen i ett pressmeddelande

– Det är glädjande och ett styrkebesked för södra Sverige att regeringen fullföljer etapplanerna för ny stambana med Ostlänken i spetsen. Vägen hit har inte varit friktionsfri varken på lokal eller nationell politisk nivå, men behoven av regional näringslivsutveckling, förbättrade boendemöjligheter och kompetens väger tyngre, säger Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef Östsvenska Handelskammaren.  

Efterlängtat beslut

Några viktiga vägprojekt finns också namngivna i Nationella planen, såsom E22 Förbifart Söderköping – ett efterlängtat beslut för kommunen och hela sydöstra regionen.  

LÄS MER: ”Snokodukt” ska säkra bygget av förbifart Söderköping

– När vi som näringslivsföreträdare får chans att påverka politiska beslut rörande infrastruktur, brukar vi påtala vikten av funktion och underhåll av centrala vägar som når ut till våra viktiga regionala arbetsgivare. Fungerar inte transport av gods och människor, är det inte mycket som fungerar, säger Simon Helmér, vd Östsvenska Handelskammaren.  

LÄS MER: Så jobbar vi på Östsvenska Handelskammaren med regional infrastruktur

Apropå viktiga transportleder saknas Händelöleden, mellan riksväg 51 och Norrköpings Hamn. Hamnens verksamhet flyttas till Pampus till förmån för utvecklingen av Inre Hamnen, i sin tur en del av stadsomvandlingen kopplad till Ostlänken. 

– I dagsläget håller inte vägnätet för tunga transporter till hamnens nya läge, så här har Handelskammaren tillsammans med företag och berörda kommuner med Norrköping i frontlinjen ett fortsatt påverkansarbete att göra, säger Maria Björk Hummelgren. 

Relaterade #Debattartiklar

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Politisk kreativitet kan motverka konjunkturnedgången

Debattartiklar

Mer än någonsin behövs modiga politiska företrädare som tänker nytt i nära dialog med de små och stora aktörer som...

Kunskap om jämställda styrelserum är nyckeln

Debattartiklar

I oroliga tider ökar styrelsens betydelse för bolagens utveckling. Breddad och höjd kompetens bland styrelseledamöter är avgörande.

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

11 september, 2024

Kurs om CBAM

Importerar du varor från länder utanför EU? I så fall gäller det att ha koll...

hallbarhet 3

8 maj, 2024

EU:s betydelse för östsvenska företag – frukostträff med Jörgen Warborn (M)

Välkommen till ett frukostmöte med Europaparlamentariker Jörgen Warborn (M), ledamot i utskottet för internationell handel,...

EU event 2

21 maj, 2024

Nätverksträff med Bright East: Sommarmingel ombord på M/S Kind

Årets sommarmingel med Bright East sker ombord på passagerarbåten M/S Kind där vi sätter kurs...

Sommarmingel MS Kind webb 1920x1080px 1
Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...