Berätta lite om er verksamhet:
– Carbex tillverkar kolborstar från råmaterial till färdig produkt i grafit med silver eller kopparinnehåll. En kolborste är en glidkontakt som för över ström eller signaler ifrån en fast till en roterande del och sitter i många motorer och generatorer. Man skulle säga att kolborstar finns i det mesta. Exempelvis i fönsterhissar i bilar, eltandborstar, tvättmaskiner. Men vi vänder oss mot vindkraft och medicin. I Vadstena tillverkas produkten från pulver till färdig borst och idag omsätter vi ca 160 miljoner kronor. Vi har funnits ända sedan 1887 så vi har många år på nacken och en gedigen bakgrund!
Hur arbetar ni internationellt och vilka marknader är ni verksamma på?
– Till 99 procent arbetar vi med export mot primärt Europa, USA och Kina. Vi har sedan november dessutom startar upp vår verksamhet i Indien där vi idag har en säljare. Vad gällande USA-marknaden har vi en partner som vi mer eller mindre är gifta med.
Hur kommer det sig att ni bokade en företagsanpassad utbildning?
– Vi behövde en uppfräschning inom tull och internationell handel. Det är viktigt vi alla vet vad som gäller just nu inom området då vi arbetar så pass internationellt med export.
Vad tyckte ni om utbildningen?
– Utbildningen var otroligt bra utförd! Peter Hellman från Västsvenska Handelskammaren är en otroligt kompetent utbildare med en rejäl kunskapsbank som han pedagogiskt förmedlade. All heder till honom kan jag säga! Vi fick verkligen upp ögonen för vad som krävs i många och emellanåt ganska krävande delar. Det kan tyckas enkelt att frakta gods runt om jordklotet men det är ganska mycket att tänka på. Det finns många fallgropar som kan bli kostsamma om man inte följer de lagar och förordningar som finns gällande skeppning av gods i olika delar av världen. Vi fick nog alla en aha-upplevelse under utbildningstillfället.
Vad är det viktigaste ni med er från utbildningen?
– Undvik Ex works och DDP! Det är nej nej från Peter! Det handlar om att man redan ska ha tänkt på fraktsätt när man väl sitter med kund och ställt sig frågan vad det innebär för kunden i det specifika landet. Vad kan man egentligen lova vid förhandlingsbordet? Det är nog det viktigaste vi tar med oss. Vi ska vara mer proaktiva i det vi föreslår i stället för att kunden talar om för oss vilket fraktsätt det ska vara. Lova aldrig ett fraktsätt utan att veta vad som gäller i det land du har affär med!
Joakim Hedlund, vd
Carbex