Fehmarn Bält-tunneln, som förbinder Rødby och Puttgarden via väg och järnväg, är beräknad att öppnas 2029. Förbindelsen innebär nya affärsmöjligheter och etablerar en ny direktlänk till Europa.
Med på resan var bland annat medlemmar från Östsvenska Handelskammaren och ESIC-partners. Här nedan kan du läsa om deras förväntningar och tankar kring resan och projektet Fehrman Bält. Längst ner ser du fler bilder.
På bilden: Charlotta Elliot intervjuas i Lübeck.
"Infrastruktur är en av våra medlemmars viktigaste frågor, tillsammans med hållbarhet och kompetensförsörjning. Fehmarn Bält-tunneln och hela förbindelsen handlar om just det. Det för Sverige och norra Europa närmare varandra, vilket är viktigt för utveckling och tillväxt. Att se projektet live och träffa Lübecks Handelskammare och hamn tillsammans med medlemmar, ESIC-partners och Europakorridoren har givit nya kunskaper och kontakter. Jag kan inte vara annat än nöjd med studiebesöket!"
"Först och främst har studiebesöket här varit en möjlighet för oss i Norrköpings Hamn att göra en omvärldsbevakning på plats och att få access till expertis och få se bygget med egna ögon. Det har varit väldigt värdefullt. Jag tycker att resan har levt upp till förväntningarna där vi fått höra flera olika perspektiv gällande den nya förbindelsen. Studiebesöket har framför allt gett en utmärkt möjlighet att nätverka."
På bilden: Mattias Josefsson, vd Europakorridoren. Rüdiger Schacht, Lübecks Handelskammare. Charlotta Elliot, Östsvenska Handelskammaren. Göran Cars, professor i samhällsbyggnad.
Under resan besökte vi dessutom Lübecks Handelskammare. Där diskuterade vi utmaningarna med infrastrukturen i norra Tyskland och bedömda konsekvenser och nytt resandebeteende i och med Fehmarn Bält.
Rüdiger Schacht, Lübecks Handelskammare.
"Spännande att se ett av Europas största projekt kopplat till infrastruktur. Ostlänken är ju ett mindre projekt i jämförelse, men har stötts och blötts länge. Min bild är att det har varit bra framdrift med Fehmarn Bält-förbindelsen trots att två länder är inblandade och i ett så pass stort och omfattande projekt. Intressant att se och höra hur man får det att funka.
När förbindelsen mellan Danmark och Tyskland är klar ökar trycket på Sverige och på vår region. Vi får inte hamna på efterkälken.
Det är av största vikt med fungerande järnväg. Vi har kapacitetsbrist i vår region. I dag pendlar 40 000 människor dagligen i Linköping och det ökar hela tiden. Det är ofta störningar vilket gör att fler tar bilen. Utökad kapacitet är jätteviktigt i så många aspekter, inte minst den hållbara. Det gäller både i vår region och i hela landet med fungerande stambanor för både gods- och persontrafik."
På bilden: Niklas Borg och Charlotta Elliot från Handelskammaren
Med på resan är Jansson Entreprenad AB från Linköping. Familjeföretaget som i drygt 80 år varit ledande i landet när det kommer till stora och komplicerade rivningar av exempelvis broar och hus. Det största och mest komplicerade projektet genomfördes i fjol när bron i Kalix skulle rivas. Effektiv tid tog den rivningen på plats tre månader. Kjell Jansson och sonen Viktor är med på resan. Med Viktor vid rodret är företaget nu inne på fjärde generationen.
– Det ska bli intressant att se bygget med förbindelsen, inte mist för att kunna tänka sig framtidens rivningar. Bygget ligger mig varmt om hjärtat då jag åkt på färjan många gånger förr i tiden när jag åkte ner till Österrike. Jag har svurit många gånger över färjan och tiderna. När allt är klart 2029 kommer jag vara en av de första som åker tunneln! säger Kjell med ett leende.
Han fortsätter:
– Tunneln kommer att påverka nästan hela Europa. Man sparar ju många mil. Förr tog man ju färjan och då kunde det ta tre fyra timmar om man har otur. När det står klart så blir det runt sju minuter. En väldig skillnad.
På bilden: Kjell och Viktor Jansson.
"Det har varit en väldigt intressant och informativ resa. Både att få se projektet på nära håll och att träffa andra deltagare på resan som kommer från många olika branscher men där vi ändå har gemensamma frågor. Arbetsprocessen med Fehmarn Bält-förbindelsen har varit kort och effektiv så det har varit intressant att lyssna till hur de har arbetat. Det är bara en tidsfråga innan tunneln är färdig och det kommer påverka Sverige, södra stambanan och därmed Östergötland."
– Hela den här Fehmarn Bält-förbindelsen kommer att vidga arbetsmarknadsregionen. Dessutom är avsättningsmarknaden för svensk industri i de flesta fallen just Tyskland så att det är jätteviktigt att vi har goda förbindelser. Jag upplever att vi inte har någon diskussion i Sverige om Fehmarn Bält.
Europakorridoren har tillsammans med Östsvenska Handelskammaren arrangerat resan, hur har dagarna varit här tycker du?
– Jag hoppas att alla är nöjda! Jag är själv jättenöjd och jag hoppas att deltagarna har fått både en inblick och mersmak. Man kanske kommer att följa bygget närmare framöver.
"En stor anledning till att jag är med på resan är att omvärldsbevaka. Det är en självklarhet att vi på Norrköpings kommun måste se vad som händer både i närmiljö och runt omkring oss för att se hur nya byggen kan påverka oss här. Vi behöver vara förberedda på vad som händer i Europa och i hela världen. Jag skulle säga att Norrköping är en logistiknod med järnväg, flyg, hamn och riksvägar. Det ska bli intressant att se hur förbindelsen mellan Danmark och Tyskland påverkar vår infrastruktur. För det kommer den att göra på ett eller annat sätt."
På bilden: Anna Wetterlind och Emma Meijer från Handelskammaren.
"Det saknas motsvarighet till det här bygget i Sverige. Det är imponerande att de lyckas hålla samman projektet här.
Det är två länder och många hundratals entreprenörer och allt funkar. Det är imponerande."
"Har vi råd med mer järnväg? brukar många fråga. Jag menar att: vi har inte råd att inte satsa på järnväg!"
Här kan du läsa en längre intervju från resan med Göran Cars, professor i samhällsbyggnad.
På bilden: Göran Cars och Rickard Widgren från Handelskammaren.