Hur har det gått och hur har intresset varit?
– Det har gått bra! Första flighten den 3 augusti var tre fjärdedelar av planet fullt och vi har fått många positiva samtal och kommentarer från våra resenärer, svarar Sabina Söderqvist.
Hon berättar att resenärerna uppskattar deras närvaro i regionen och att flygningarna åter är igång.
– Vi har i dagsläget fem avgångar per vecka och vi kommer att i takt med efterfrågan öka vår kapacitet. Vi utgår från UDs restriktioner men nu ser vi ljuset i tunneln, och framförallt ser vi behovet bland företagen i regionen. Exempelvis så ändrade Nederländerna restriktionerna för resenärer från Sverige som nu inte längre behöver sitta i karantän när dom reser in (Västra Götaland undantaget).
Har ni vidtagit några särskilda åtgärder?
– Ja det har vi, all information finns på vår hemsida men framförallt har vi munskyddskrav ombord på våra flygplan. Det gäller både personal och passagerare. Riktlinjerna kommer från huvudkontoret i Amsterdam.
Sabina förklarar vidare att de även har en särskild process vid ombordstigning och att flygplatsen gör sitt bästa för att anpassa verksamheten så att säkerhetstänket är med i hela kedjan, inte bara ombord på flygplanen.
– Vi har också ändrat vår policy för ombokningar och återbetalning, nu är det ännu mer flexibelt och förmånligt. Det har vi gjort för att man ska våga boka för att sedan kunna boka om eller av ifall det inte blir som planerat.
Hur ser det ut framöver?
– Framåt kommer vi fortsätta att anpassa vår verksamhet efter rådande situation, saker kommer förändras framöver och vi kommer öka succesivt. Vi är glada att vara igång – vi har väntat på detta, avslutar Sabina.