I Sverige planeras det för fullt för den nya nationella höghastighetsjärnvägen som ska knyta samman tillväxtregionerna och skapa en ny tillförlitlig stambana. Ostlänken utgör den första etappen, en järnväg som är viktig för vår regions fortsatt starka utveckling och för näringslivets konkurrenskraft. I region East Sweden är näringslivet tydliga med behovet av satsningen, nedan kan du ta del av starka röster från näringslivet som förklarar varför. Här är Nils Ringborgs, VD Holmen Paper, kommentarer.
Varför är behovet av tillförlitlig infrastruktur mellan tillväxtregionen East Sweden och Stockholm viktigt?
Vi kan aldrig stanna upp i vår strävan att öka svensk konkurrenskraft inom alla områden. Transportsystem som klarar framtidens krav på hållbarhet – effektivitetsmässigt, miljömässigt och kapacitetsmässigt – är en av de viktigaste
förutsättningarna för stark konkurrenskraft och här lämnar dagsläget mycket i övrigt att önska.
Hur kommer Ostlänkens färdigställande påverka er verksamhet?
Den blir självklart en av flera parametrar när vi utvärderar våra industriplatsers långsiktiga framtidsperspektiv. Tillgång till effektiva transportsystem för både gods- och persontransporter är en parameter vid investeringsbeslut. Men Östlänken öppnar också upp arbetsmarknaden och möjliggör tillgång till ny kompetens som annars inte vore tillgänglig med längre pendlingstider.
Hur påverkas er organisation av dagens infrastruktur och varför bör den förbättras?
Vi anpassar oss självklart efter rådande läge men det driver kostnader som är onödiga. Det är av stor vikt att fler spår byggs och att de befintliga spåren rustas upp för långsiktig hållbarhet. Det finns idag spännande järnvägslösningar – intermodala lösningar – som är väldigt konkurrenskraftiga. Det finns många flaskhalsar i järnvägssystemet idag som måste byggas bort om vi på lång sikt ska utveckla våra logistiklösningar.
Vad ser ni som risker om inte satsningen görs?
På sikt försämras näringslivets konkurrenskraft om inte transportsystemen följer med sin tid och utvecklas. Dagens situation är långsiktigt inte hållbar och då ledtiderna är långa för att förbättra situationen behöver vi agera nu. Eller snarare, vi borde redan ha agerat och vara på väg.
Nils Ringborg
VD, Holmen Paper