Östsvenska Handelskammaren

Nytt uppgiftslämnande och ny process – är du redo för det nya exportsystemet? 

Den 1 oktober produktionssätts Tullverkets nya system för exporthantering. Välkommen till ett digitalt seminarium där vi belyser övergången till det nya exportsystemet, de tre stegen i nya exportprocessen samt hur olika aktörer i exportkedjan berörs.

Under en övergångsperiod fram till 2 december kommer företag behöva ansluta sig till systemet och börja göra sina exportdeklarationer i det nya systemet. Övergången till det nya exportsystemet innebär även en helt ny process för företags exportflöden. Den nya processen kräver ökat samarbete och informationsutbyte mellan fler aktörer i exportkedjan från exportör och tullombud till fraktförare eller deras ombud. Därför är det viktigt att alla aktörer i exportkedjan ser över och anpassar sina rutiner och flöden till den nya processen.

Under detta webbinariet belyser vi:

  • Övergången till det nya exportsystemet.
    Vad innebär denna förändring? Vilka förberedelser krävs? Vad är nytt?
  • De tre stegen i den nya exportprocessen och hur olika aktörer i exportkedjan berörs.
    Den nya processen består av uppgiftslämnande i tre steg: exportdeklaration, anmälan av varor till utförselkontoret och anmälan om varors utförsel. Det exporterande företaget måste bland annat sätta upp rutiner för att förse aktörer i de senare stegen med exportsändningens MRN-nummer. Hur fungerar den nya exportprocessen? Vilka förberedelser måste olika aktörer i exportflödet göra? Vad innebär förenklingen STC (Single Transport Contract)?

Vår föreläsare tar även upp ett antal andra förändringar som sker inom kort där företag behöver se över sina tillstånd och rutiner. 

Föreläsare:
Malin Madsen, strategisk rådgivare tull och internationell handel, på Sydsvenska Industri- och Handelskammaren. Malin sitter bland annat med i Tullverkets referensgrupp för Elektronisk Tull.

Bra att veta:
Seminariet genomförs i samarbete med Sydsvenska Industri- och Handelskammaren.
595 kr exkl moms per person för medlemsföretag i Handelskammaren och 895 kr exkl moms per person för icke medlemmar.
Seminariet sänds via Zoom.

Välkommen med din anmälan!

Kommer du inte ihåg om du är medlem?

Kontakt

Emma Meijer

Projektledare Internationell Handel

Våra event

Våra nästkommande konferenser,  utbildningar eller träffar

28 mars, 2025

Nätverksfrukost

Vi har skapat en mötesplats där företag från olika branscher och av olika storlek sammanstrålar...

31 mars, 2025

Företagsanpassade utbildningar

Datum och innehåll helt utifrån era önskemål! Tillsammans med handplockade experter ur Handelskammarens stora nätverk...

8 april, 2025

Nätverksträff med Skeppningsnätverket

Välkommen till Handelskammarens nätverk för dig som arbetar med internationell handel!

8 april, 2025

Remburshantering – Letter of Credit

Välkommen till en halvdagskurs för dig som vill lära dig mer om remburshantering och rembursdokument!