Östsvenska Handelskammaren

Remburshantering – Letter of Credit

Välkommen till en halvdagskurs för dig som vill lära dig mer om remburshantering och rembursdokument!

En remburs (eller Letter of Credit) är en säker betalningsform för handel med länder där det råder ekonomisk eller politisk instabilitet. Regelverket som kan användas av säljare som är osäkra på köparens betalningsförmåga utformas av International Chamber of Commerce (ICC). Själva rembursen utfärdas av en bank.

Du lär dig:

  • Hur remburser fungerar och varför de är viktiga
  • Vilka länder och situationer där remburser är mest användbara
  • Hur du navigerar i ICC regelverk
  • Bankers resonemang kring utfärdande av remburser

Kursen riktar sig till:
Säljare, inköpare och operativ personal inom import, export, logistik eller inköp som vill säkra affärer med köpare i politiskt eller ekonomiskt instabila länder.

Föreläsare:
Peter Hellman, Västsvenska Handelskammaren

Bra att veta:
Utbildningsmaterial och fika ingår.
Bokningen är bindande, men platsen kan överlåtas. Begränsat antal kursdeltagare.
Sista bokningsdag 7 april 2025.

Pris:
2 850 kr exkl moms per person för medlemmar i Handelskammaren. 3 300 kr exkl moms per person för icke-medlemmar.

Varmt välkommen med din anmälan!

Kommer du inte ihåg om du är medlem?

Kontakt

Emma Meijer

Projektledare Internationell Handel

Anneli Forsman

Projektledare Handelsdokument och Ekonomiassistent

Våra event

Våra nästkommande konferenser,  utbildningar eller träffar

25 november, 2025

Tulldagen Online

Tulldagen anordnas varje höst i Stockholm, Göteborg och Malmö och ger deltagarna möjlighet att få...

25 november, 2025

Trade Talks – Japan

Together with our chambers abroad and global market experts, you gain a unique insight into...

Väntelista

25 november, 2025

ESIC-lunch i Nyköping 25 november

Den 25 november är det äntligen dags för nätverksträff för dig som är ESIC-medlem eller...

27 november, 2025

LEDIG PLATS: Nätverket för dig som är HR-praktiker

Du som har en operativ och bred roll inom HR, välkommen till vårt nätverk för...