Mikael Lindgren arbetar till vardags med att informera kring tullbrottslighet och samverka med näringslivet för att komma åt den organiserade brottsligheten samt hjälpa företag att undvika att bli utnyttjade av kriminella.
– Att företag blir utnyttjade av kriminella är ingen nyhet, men just nu är det en oroande utveckling av den organiserade narkotikasmugglingen där vi ser att seriösa företag i allt högre grad utnyttjas som brottsverktyg.
Hur kan det gå till?
– Mycket handlar om vem du har som kund. Vet du vem som är din kund? Det kan till exempel börja med att en speditör eller ett ombud får ett uppdrag av en kund men där kunden uppgett knapphändig information såsom enbart förnamn, företagsnamn, ett telefonnummer och en mail. Därefter kan det finnas indikatorer som gör att man bör vara vaksam. Kanske är det svårt att nå kunden eller strular det med betalningen?
– Det är mer vanligt förekommande än vi tror och anledningen till att smugglarna utnyttjar företagen är för att de inte vill blotta sig själva med egna transporter. Varför ska de riskera att åka fast när de kan nyttja det legala flödet?
Vilka är dina främsta tips på hur företagare kan skydda sig och förhindra att bli utnyttjade?
– Var säker på vem du gör affärer med och var försiktig om känslan känns osäker. Jag vet att tiden ofta är knapp hos företagen, men att öka riskmedvetenheten och göra en extra koll vid en ny och okänd kund. Exempelvis vem som företräder företaget, vad har de för verksamhet, finns personen på företaget, går telefonnumret till ett kontantkort, känns leveransadressen rimlig? Om magkänslan fortsatt känns osäker så rekommenderar jag att avstå och kontakta Tullverket istället.
– Genom samverkan minskar risken att bli utnyttjad och vi ser gärna att företag hör av sig för att bidra med sin kunskap och input. Vi vill skapa ett tryggt samhälle och näringslivet spelar en stor roll i detta.
Vill du veta mer eller få hjälp?
Läs mer och kontakta Tullverket här: Samverkan mot tullbrottslighet
Riskindikatorer:
- Nystartad firma, ny kund
- Hotmail eller Google e-mailadresser
- Svår att få tag på-ingen kommunikation med mottagaren i Sverige
- Fraktpriset spelar mindre roll
- Ovanligt ivrig att få ut godset, eller inte ivrig
- Stämmer varan överens med mottagarens verksamhet
- Är leveransadressen rimlig
- Avsättning av varan
- Stämmer vikten mot det uppgivna innehållet
- Stort intresse för området eller specifikt gods
- Besök på udda tider
- Avvikande dofter från lagerområde
- Boxadress eller co/adress
- Handlingar av dålig kvalitet
- Oekonomiska transportvägar
- Order och kontraorder på leveransadress
- Nervöst eller undvikande uppträdande