Östsvenska Handelskammaren

Gotlands behov borde vara i centrum

När framtidens färjetrafik ska utformas ska inte sänkta kostnader vara viktigare än allt annat.

I år kommer en upphandling av Gotlandstrafiken att utformas för nästa tioåriga trafikperiod som startar 2027. Samtidigt har Trafikverket fått i uppdrag av regeringen att utreda en modell med trafik helt i statlig regi med en förväntan om sänkta kostnader. Vi menar att det samlade värdet av goda kommunikationer mellan Gotland och fastlandet måste stå i centrum när framtidens trafik utformas. 

En förstudie till utredningen fokuserar ensidigt på de eventuella möjligheter som finns för staten att minska sina kostnader för Gotlandstrafiken. Perspektiven behöver breddas, goda förbindelser mellan Gotland och fastlandet är en förutsättning för arbete, välfärd och utveckling på ön. Dessutom finns en stor risk att klimatambitionerna sänks om marknaden stängs. 

Gotland är Sveriges mest företagsamma region, tillsammans skapar företagen över 10 000 arbetstillfällen på ön. Men förutsättningarna skiljer sig delvis från andra svenska regioners och möjligheten att konkurrera på lika villkor begränsas av ö-läget. Upphandlad färjeoperatör förväntas ha god dialog med det gotländska samhället och näringslivet. Samtidigt visar Trafikverkets förstudie till utredningen att det saknas en konsekvensanalys som tar sin utgångspunkt i Gotlands och det gotländska näringslivets behov. 

Upphandling är både sunt och nödvändigt. Upphandlingar konkurrensutsätter företagen vilket driver på ambitioner om att förbättra, kundanpassa, effektivisera och teknikutveckla. Gröna upphandlingar bidrar till ökad hållbarhet som incitament till utvecklingen av hållbara transporter. Det finns inget som talar för att förstatligande av trafiken mellan Gotland och fastlandet skulle leda till bättre kommunikationer eller en snabbare omställning till fossilfri färjetrafik. Tvärt om skulle en sådan utveckling hålla tillbaka den investeringsvilja som nu finns i bränsleskifte och teknikutveckling mot fossilfria sjötransporter. 

Som exempel har Gotlandsbolaget och Destination Gotland investerat stort i den senaste generationen LNG-fartyg som drivs med naturgas och biogas. Dessutom har rederiet antagit en branschledande färdplan mot fossilfri sjöfart som innebär att koldioxidutsläppen ska minska med 70 procent till 2030. Senast år 2045 ska man kunna erbjuda en helt fossilfri överfart mellan Gotland och fastlandet.

Ska den svenska transportsektorn nå det världsledande hållbarhetsmålet, är det nödvändigt med gröna upphandlingar. Förbättrade kommunikationer och ett ökade resandet till Gotland har haft en avgörande betydelse för Gotland och har skapat förutsättningar för Gotlands positiva utveckling. Tillväxtperspektivet och näringslivets behov måste därför fortsatt stå i centrum när den framtida trafiken ska utformas.

Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen
Pia Carlgren, t f vd Östsvenska Handelskammaren

Relaterade #Debatt

Spadar måste nu sättas i backen på flera platser i östra Sverige

Debatt

Vår östsvenska region står inför allvarliga utmaningar. En av de mest uppenbara är undermåliga väg- och järnvägar, vilka dagligen påverkar...

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debatt

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Jämställda styrelserum är en tillväxtfråga

Debatt

Fyra handelskamrar skriver gemensamt i Dagens Industri.

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
100-listans rapportsläpp 2024

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

4 februari, 2025

Matchmaking styrelse 2025

Välkommen till ett matchmakingevent där du har möjlighet att hitta extern styrelsemedlem eller ett passande...

27 januari, 2025

Lär dig ChatGPT och håll ert företag i framkant

AI i praktiken – Vi går igenom användningsområden där ChatGPT gör skillnad, från förbättrad kundkommunikation till...

Nyhet
100-listans rapportsläpp 2024

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

Nyhet

Styrelsekompetenta kvinnor finns – men saknas i många bolag

100-listan

Andelen kvinnor i östsvenska bolagsstyrelser står kvar på 25 procent – samma som de senaste två åren. Det visar årets...

Nyhet

Ostlänkens byggstart i media

Infrastruktur

Östsvenska Handelskammaren fick i flera fall medverka i regional media med anledning av byggstarten av Ostlänken. Här hittar du länkar...