Östsvenska Handelskammaren

Gustafsson o Sjögren – exklusiva klockor tillverkade i hjärtat av Linköping

Utmaningar. Det finns små. Och så finns det stora. Det som Patrik Sjögren och Johan Gustafsson gör får definitivt räknas till det senare. Året är 2007 och Gustafsson & Sjögren (GoS) Watches grundas i Linköping – de har startat ett nytt exklusivt klockvarumärke. Nu tio år senare är man inte bara en välkänd utan också erkänd tillverkare av exklusiva klockor. Och när tidningen Revolutions amerikanske chefredaktör (världens största klockmagasin) fick frågan vad han önskade sig i julklapp, var svaret en GoS Sarek. Det här är historien om ett svenskt genuint och elegant hantverk.

Mitt i Linköping, en trappa ovanför restaurangen Överste Mörner, anonymt med ingång på en tvärgata ligger det lilla urmakeriet. Patrik Sjögren, en av ägarna och grundarna, möter upp mig och välkomnar mig in till deras verkstad. På det lilla bordet som omsluts av några fåtöljer ligger New York Times uppslagen med en halvsida om deras senaste klocka. Vi slår oss ner och börjar prata och min första fråga blir naturligt; varför ger man sig in i en sådan här bransch?

Det undrar vi också, skrattar Patrik. Det är kärleken till hantverket, den svenska naturen och ett genuint intresse som gjorde att vi startade.

Men vi backar bandet och tar det från början, vem är du Patrik?

Jag är inflyttad östgöte sedan 30 år och utbildad civilingenjör vid Linköpings universitet. Jag jobbade inom yrket i tio år men kände att det inte riktigt var det jag ville göra. Jag kände att hjärtat fanns någon annanstans och att jag ville hitta tillbaka till mina intressen jag hade som ung; hantverk och klockor, säger Patrik.

Så år 2004 sökte Patrik tjänstledigt från sitt ingenjörsjobb när han blev antagen som en av 12 elever till urmakarskolan.

Jag såg en reklam ”Bli urmakare för en vecka eller ett helt liv” någon gång 2003. Så jag sökte först till den, kom in och kände att jag hittat hem och sökte därefter in på urmakarutbildningen. Jag fick tillbaka känslan och glädjen som jag hade som liten. Jag minns hur jag som barn gillade mer att meka med mina leksaker än att leka med dem.

Urmakarutbildningen, som är en treårig utbildning, gjorde att Patrik kände att han hittat rätt. Han ville utforska branschen och sitt intresse än mer och startade egna projekt utöver de ordinarie studierna.

Jag trivdes verkligen på utbildningen, men kände att jag kunde ge mer, jag ville bredda mig. Jag började därför lägga ner mer jobb på skolarbeten än vad som egentligen krävdes och tyckte om att serva antika klockor. Jag startade även en webbutik där jag importerade kända, men för Sverige okända, klockor. Och det gick bra.

Slumpen förde Patrik Sjögren ihop med Johan Gustafsson 
När Patrik var klar med sin utbildning började han jobba som urmakare och renoverade klockor samtidigt som han fortsatte att driva sin webbutik. Men sen en dag ringde telefonen.

Det var min gamla lärare från urmakarskolan. Han sa att knivbladssmeden Johan Gustafsson hört av sig till skolan och ville ha kontakt med en urmakare. Då tänkte  läraren på mig och gav mina uppgifter till Johan.

Johan Gustafsson, som är en internationellt erkänd knivsmed och vunnit flera utmärkelser, ville börja hitta nya användningsområden för sitt stål och utveckla sin kreativitet vidare. Och det var klockor han var som mest intresserad av.

Johan Gustafsson och Patrik Sjögren


Vi bestämde tid för att ses och vi klickade direkt. Vi är väldigt olika som personer men kompletterar varandra perfekt. Vi har samma värderingar, formspråk och ser kreativitet på samma sätt, säger Patrik.    

Det var startskottet på det som kom att bli Gustafsson o Sjögren. Redan efter första mötet började Patrik och Johan skissa på de första klockorna.

Smideskonst av Johan Gustafsson.

 

Det var inte svårt, vi visste vad vi ville göra. Vi ville sticka ut, bryta konventioner och tillverka exklusiva klockor. Och då vi hade samma känsla för form och hur vi ville de skulle se ut gick det fort att komma igång.

Redan när de första klockorna var på skiss-stadiet startade man 2007 företaget.

Det här är essensen av svenskt hantverk samlat i ett armbandsur. Det är svensk natur, historia och hantverk. Armbanden är i älgskinn, tillverkat av Sveriges bästa garvare. Askarna görs av träkonstnären Kanevad i Gamla Linköping. Allting är egen design, i början tillverkade vi till och med allt själva, boetter, glas och kronor. Men det var lite väl ambitiöst. Idag samarbetar vi med duktiga leverantörer och exempelvis kommer urverken från Schweiz.

 

I verkstaden.

 

Att det är ett verkligt hantverk förstår jag när Patrik visar mig runt i verkstan, jag ser alla små kronhjul, visare och boetter som är under bearbetning på olika stationer.

En klocka tar ungefär en månad att göra. Och när man beställt en klocka kan man följa hela processen då vi dokumenterar allt och har tät dialog med köparen.

Vårvintern 2008 såldes de två första klockorna.

Han som köpte våra två första var en knivsamlare i Holland. Idag säljer vi 20-25 stycken per år och 80% går på export utanför EU där USA och Kina är de största marknaderna. Den typiska kunden motsvarar Connoisseurs läsare.

De första tre åren var tuffa för företaget men sedan tre år tillbaka är företaget lönsamt.

Det är en av utmaningarna med att tillverka och sälja exklusiva klockor. Vi vill sälja fler för att öka lönsamheten, men samtidigt kan vi inte göra det för att vi ska behålla exklusiviteten och mystiken med klockorna. Men vi har utvecklat ett formspråk som skulle kunna användas inom andra närliggande områden, som pennor, manschettknappar och armband.   

Men att nå ut och få varumärket mer känt är en av företagets största utmaningar.

Som svensk, småskalig klocktillverkare med liten marknadsföringsbudget är det svårt att nå ut till en bredare målgrupp. Vi har nu etablerat oss och är kända i branschen och de största klockskribenterna har uppmärksammat oss – men vi vill nå ut bredare.

Att de största klockskribenterna uppmärksammat GoS går inte att ta miste på. På bordet ligger New York Times där ett reportage om företaget ligger uppslaget. På en hylla finns en urklippt artikel där klockmagasinet Revolutions amerikanske chefredaktör önskar sig en GoS i julklapp.

De största inom klockbranschen har uppmärksammat oss och gillar det vi gör. Det är verkligen ett kvitto på att det vi gör verkligen är rätt.

Sarek – GoS första damklocka
En GoS-klocka har hittills kostat mellan 130 000 och 300 000 kronor men steg i att bredda verksamheten har man nu lanserat en ny modell – Sarek.

Vi har satt priserna på våra klockor utifrån produktions- och materialkostnaden. Det är samma sak med Sarek. Den tillverkas på samma sätt med samma genuina hantverk, men vi har lyckats pressa våra kostnader och kan idag sälja den för 85 000 kronor. Vi har även lanserat Sarek som dammodell och den första vi sålde gick till Östergötland, vilket är extra roligt.

GoS Sarek dammodell.

 

Idag är GoS den enda svenska klocktillverkaren som själva tillverkar och handfinisherar delar till sina klockor och framtiden ser ljus ut.

Vi kommer fortsätta att utveckla våra klockor, öka exklusiviteten och bredda vårt utbud. Både Johan och jag vill fortsätta att utveckla vårt formspråk, vår kreativitet men behålla det genuina och exklusiva i det vi gör. Vi kommer aldrig bli en massproducent – det är inte meningen. Vi vill fortsätta med det vi älskar att göra och vara stora i vår litenhet, avslutar Patrik.

[osh-header title=”Fakta Gustafsson o Sjögren”]

Grundat: 2007
Ort: Linköping
Ägare: Patrik Sjögren och Johan Gustafsson 

[osh-header title=”Fakta Patrik Sjögren”]

Ålder: 50 år
Bor: Radhus i Linköping
Familj: Fru och en utflugen son

[osh-header title=”Skrivet av”]

Robin Almqvist
robin.almqvist@east.cci.se
@almqvistrobin

Relaterade #Nyheter

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

Styrelsekompetenta kvinnor finns - men saknas i många bolag

Nyheter

Andelen kvinnor i östsvenska bolagsstyrelser står kvar på 25 procent – samma som de senaste två åren. Det visar årets...

Ostlänkens byggstart i media

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick i flera fall medverka i regional media med anledning av byggstarten av Ostlänken. Här hittar du länkar...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
100-listans rapportsläpp 2024

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

4 februari, 2025

Matchmaking styrelse 2025

Välkommen till ett matchmakingevent där du har möjlighet att hitta extern styrelsemedlem eller ett passande...

27 januari, 2025

Lär dig ChatGPT och håll ert företag i framkant

AI i praktiken – Vi går igenom användningsområden där ChatGPT gör skillnad, från förbättrad kundkommunikation till...

Nyhet
100-listans rapportsläpp 2024

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

Nyhet

Styrelsekompetenta kvinnor finns – men saknas i många bolag

100-listan

Andelen kvinnor i östsvenska bolagsstyrelser står kvar på 25 procent – samma som de senaste två åren. Det visar årets...

Nyhet

Ostlänkens byggstart i media

Infrastruktur

Östsvenska Handelskammaren fick i flera fall medverka i regional media med anledning av byggstarten av Ostlänken. Här hittar du länkar...